Home and Garden Show

Har ni någonsin varit på en hus och hem Show? En sån show där de visar tips på hur man kan interiör dekorera, idéer på möbler, tapeter, golv, trädgårds möbler, isolering, värme, köksredskap, lite annorlunda och exotisk mat…. Sen kan man sätta sig och dricka en kopp kaffe och äta dålig mat mitt i all inspiration. Har ni varit på en sån show?

I alla fall….Jag har varit på 2 såna shower förr. Båda i Wellington, New Zealand. Den första jag gick på var en Food Show. Jag gick runt med en kompis och vi provsmakade mat och vin. Jättetrevligt! Sen gick jag med min pojkvän på en hus och hem show och såg på isolering till vårat nyinköpta hus, värmepump, och andra saker som har med hus och hem att göra som fönster (dubbla glas, wow! Detta e mkt ovanligt i nz), dörrar, etc…

Idag, gick jag på en till sån show som hette Home and Garden Show. Jag såg fram emot att se massa interiör tips och möbler utställda och fina trädgårds möbler, barbecues, planter, blommor, frön att så och färdiga rum att kika på, nästan som på IKEA…

Gissa om jag blev besviken. Denna show var nästan helt som den där Home and House showen vi var på i början på året. Inte en endaste interiör människa var där och ställde ut!! Inte en enda!!! Jag fick återigen se golv, glas, dörrar, köksredskap, några planter och trädgårdspynt, men inget i det hele tatt som jag sett fram emot att se. Jag kunde lika gärna ha gått till Freedom Furniture http://www.freedomfurniture.co.nz/ och titta mig omkring. Jag hade fått mer input och idéer med inredning där. Hemskt besviken…

Nya Zeeland är inte som Skandinavien när det handlar om inredning. Gardiner…det använder man inte. Och gör man det så betalar man hemskt mkt pengar för dem och har dem livet ut (nästan). Dessutom e de flesta gardiner tjocka och släpper inte in ljus. De är till för att hålla kylan borta och värmen inne. I NZ är de flesta husen inte isolerade och dubbla glas i förnstren är ännu exotiskt. Det blir runt 8-10 grader varmt i husen på vintern, men folk bara klär på sig 3 lager med kläder och ”deals with it”. Helt galet! Förra året blev det lag på att alla hus som byggs måste ha isolering i dem. Tror att de oxå måste ha dubbla glas i fönstren från och med i början på detta år. Igen, helt sjukt… För oss att byta fönster i huset skulle det kosta som att köpa ett helt nytt, mindre hus… Inget en vanlig dödlig har råd med direkt… Och inredning…Oj, oj, oj… Ingen indreder huset direkt. De flesta köper lite av varje och bara slänger ihop stilar så att det ser ut som att alla vore urfattiga studenter. Det är hemskt.

Endel tycker att folk som har blommor i fönstrena är galna! Hörde detta på radion häromdagen och blev så full i skratt. herregud… Hemma i Skandinavien har ju nästan alla en blomma i fönstret, en lampa kanske, ljus eller nån prydnads sak. Det är ju ett hus ögon, själen till huset så att säga. Ett sätt för att säga till omgivningen, se på mitt mysiga hus, kom hit till min ombonade lya. Men inte här i NZ.

Om någon e sugen på sin egna inrednings business, kom till NZ. Ni måste ha en business som erbjuder billig, men professionell service och mycket bra standard och fin skandinavisk vri på det hela. Tror det skulle gå hem! I Wellington bor det massor av internationella människor från hela världen. Mest på grund av Peter Jacksons Weta Digital, Weta Workshop och Park Road Post. Över 800 personer jobbar nu på Weta och många av dem är internationella. Alla dessa internationella arbetare klagar på att det inte finns IKEA i hela NZ, att ingen inreder, att gardiner är för dyra, att husen inte e isolerade och att det e enkla glas i fönstren.

Så kom hit och starta upp en bra business i NZ, vet ja! *blink**blink*. =o)

Kommentera

