Hypotyreos??

När jag gick igenom skafferi och kylskåp häromdagen för att skriva veckans inköps lista, insåg jag att jag nästan helt slutat med pasta.

De påsar jag köpt när det var nedsatt pris för e par månader sen, låg fortfarande där. Oöppna.

Detta har jag inte gjort medvetet. Jag har bara valt sundare matvanor, och jag antar att jag slutade med pasta på vägen mot ett sundare liv, utan att ens tänka på det. En period i mitt liv åt jag nästan inga kolhydtrater för att få ordning på en infektion i min kropp. Fastän jag kämpade medt hålla mig borta från pasta och bröd, gick det ändå bra i runt rn månad. Denna gång har det gått av sig självt…

Potatis äter jag sällan.Är inte speciellt förtjust i kokt potatis, så de få gånger jag lagar potatis blir den stekt i panna eller i ugnen helt enkelt. Tyvärr äter jag fortfarande bröd regelbundet. Kanske en smörgås till frukost eller kvällsmat, eller en ägg smörgås till lunch. Det blir nog minst 1 smörgås om dagen, i snitt.

 

IMG_3320_small

Ungsrostade grönsaker med feta ost

 

Trots denna omedvetna, sunda livsstil, så ökar vikten på mig, eller så står den stil. Det senaste året har jag gått ner runt 4kg och det trotsa en hel del långa promenader 2-6 gånger i veckan (beroende påmotivationen), mest uppförsbacke och ett medlemskap i viktklubb.se. Det är så frustrerande och humöret dalar i samma takt som vikten stiger.

Min kära moder sände mig ett urklipp ur en tidning som kom fram igår. Det handlade om ”sjukdomen” hypotyreos. Min kusin har detta, och tydligen ska det vara en ärftlig hormon rubbning. Sköldkörteln producerar inte tillräckligt med hormonerna T3 och T4, vilka styr kroppens ämnesomsättning. Kroppen går liksom på sparlåga. Förra året gick jag hos en näringsfysiolog som sa att min ämnesomsättning var nästan lika med noll efter en candida infektion som spridit sig til inälvorna och magen. Min vanliga kroppstemperatur är runt 2 grader lägre än för ”vanliga” människor och jag fryser konstant. Min blodcirkulation är väldigt dålig, min kropp börjar svullna ungefär 3 timmar efetr att jag vaknat och på kvällarna tter alltid jeansen åt över lår och midja och mysbyxorna åker på.

Symptomen för hypotyreos är:

– trötthet (check)

– depression (en lätt en i alla fall. Check)

– ökat sömnbehov (check)

– långsammare hjärtslag (vet ej)

– svårt att koncentrera sig (definitivt check)

– minnessvårigheter (check)

– långsamt tal (hmm…vet ej…)

– frossa (definitivt check)

– yrsel (check)

– heshet (nope)

– förstoppning (check)

– kraftig viktuppgång (definitivt verkligen CHECK!)

 

Nu måste jag bara få tag på en pålitlig läkare som kan ta mina prover och finna ut om jag lider av Hypotyreos, eller om jag bara har otrolig otur och går upp i vikt för att jag intre rör på kroppen 10 timmar om dagen. Enda gångerna i mitt liv som jag lyckats gå ner i vikt, är när jag haft ett väldigt fysiskt arbete och samtidigt tränat 1-2ggr om dagen…. Men då skulle nog vem som helst tappa i vikt…

 

Skriver inte detta för att få medkänsla. Mer som en notering för mig själv och mina egna tankegångar.

Är det någon av er därute som lider av hypotyreos eller liknande?  Hur fick ni reda på att ni hade det, och togs ni på allvar av läkarna. Nu är ju jag i Nya Zeeland, och så långt h jag haft lite otur med läkare som mest verkar vilja ha sina patienter ut från sina kontor såsnabbt som möjligt. Otroligt stressade antar jag…

Ha en fortsatt bra dag ni 2 trogna läsare. =o)

Kommentera

