Marknad

Det närmar sig jul, det är söndag, och de flesta små städer eller förorter runtom i Sverige har jul marknad. Jag saknar att gå på en julmarknad, dricka glögg, se påpälsade människor pulsa i snön, snöbollar som viner runt öronen, julmusik som strömmar från olika högtalare, lotter som köps, pengar som spenderas och julpyssel som folk köper till andra i julklapp.

Jul marknader hör liksom till jul tradition hemma i Sverige. Men jag fick allt chansen att gå till ‘marken’ här i Wellington idag. Det var Thorndon Fair i en av Wellingtons förorter. Trodde inte där skulle vara så mycket folk, men när jag körde mot marknaden och hamnade uppe på en kulle såg jag ett hav av människor på vägen nedanför.

Trots att jag är på andra sidan jorden, hade denna marken en liknande känsla som hemma. Hemmagjort godis, grilad korv, konstiga hattar, begagnade filmer och cd.skivor, lotteri försäljning, panflöjt spelande indianer i varje hörn, barn som sprang runt och skrek och ”raggade” upp varandra, konstiga konst grejer som säljs endast på marknader och folk överallt som trängs för att se på alla dessa grejer, träffa folk och göra något annat än att sitta hemma. Till och med vädret var detsamma, grått och tråkigt, kallt och massa vind. Säg en marken du varit på när vädret varit alldeles underbart? Det gråa vädret hör liksom till…

Så även fast att jag ej ska fira traditionel jul i år fick jag åtminstone gå på marken. Fast jag saknade julpyntet, glöggen, pepparkakorna och den bitande vinterkylan. Det är ju trots allt sommar här nere i söder. Eller… det ska vara det enligt kalendern, men vi har mer höst eller tidig vår med låga temperaturer, massa regn och vind…

Har du varit på marken i år? Fyndade du något, eller blev det mest hemmagjort godis som pengarna gick till och att träffa gamla vänner eller försöka få julstämning bland all julpynt?

Kram!

4 thoughts on “Marknad

  1. Verkligen saknar det och gå på marknad…men om jag ska få med mig allt jag saknar hemifrån så måste jag flytta hem igen, Våren…inte minst saknar jag. Kanske jag skulle ta mig en vecka ledigt en vår och resa hem, njuta fika på ballkongen med nybakade bulla och kaffe!!

  2. Det är så härligt att läsa dina funderingar och du har verkligen en förmåga att skriva levande det är som jag är med. Minns du att jag ville vara en liten fluga ibland som kunde vara med dig. Kulle nog vara där för att skydda dig.

    • Ja, det minns jag, att du ville vara en fluga på väggen. =o) Nu önskar jag att hela familjen bara kunde komma med oss till Afrika eller kommer över till NZ så fort som möjligt. Inga flugor på väggen här inte. =o)
      Minns du att jag skrev en massa noveller och korta berättelser när jag var i tonåren? Jag har fortfarande en dröm att skriva en bok och en dag få den publicerad. Ska bara komma på en väldigt bra story!

  3. Ja det kommer jag ihåg. Du skrev något en gång p högstadiet om en familj som hade slavar i USA. Hur många sidor var det kommer du ihåg att du ville ha kopior på den jösses vad jag kopierade. Sen ditt film manus som du skrev på engelska i Gymnasiet. Ja ord har aldrig fattats dig.

Kommentera

