Fotoalbum och hemgjorda kort

Jag känner några personer som tar sig tiden varje år, varje högtid, att göra sina egna kort. Julkort, påskkort, födelsedags kort… De spenderar timmar vid sitt köksbord, musik i bakgrunden, bordet fyllt med bilder, färgglatt papper, guld och silver pennor, klistermärken, kaligrafi boken uppslagen… De finner glädje i att med sina egna händer och fantasi, skapa dessa otroliga kort som de flesta bara drömmar om att skapa. De sänder dem land och rike runt till släkt och vänner och sprider glädje.

De flesta går till snabbköpet i stan och köper pack med 10 julkort i, skriver under och sänder iväg. Och ingen kollar snett på en för att man köpt dessa massgjorda julkort. Det är den tiden vi lever i nu. De flesta är för upptagna med sina liv för att ta tiden att göra sina egna kort.

Hemmagjort julkort

Jag beundrar dem som gör sina egna julkort, de som sysslar med sina scrapbooks och finner tiden att sätta in alla bilder på barn, husdjur och familje semester i album.

För många år sen, säkert 6 år sen nu, spenderade jag mycket tid med att framkalla foton, sätta in dem i album, skriva små noteringar om varje kort, gärna roliga. Jag ritade bilder i albumen och klistrade in små märken. Allt för att göra albumen roliga att bläddra i och för att jag tyckte att det var otroligt kul! Jag antar att detta kallas ”scrapbooking” borta i usa…

Det fanns spänning i att fotografera med sin gamla film kamera, sända iväg rullarna och vänta en vecka innan man kunde se bilderna och inse att bara hälften blev bra. Sen spendera timmar (oftast på kvällarna) med att säta in alla bilder (bra och dåliga) i fina album. Det var en charm i hela processen.

Sen blev den digitala kameran billig nog för var och en och de flesta (inklusive mig själv) slutade framkalla sina foton. Istället lät man bilderna hopa upp sig på datorn. Sällan går man tillbaka och bläddrar igenom alla bilde man tagit. Om en släkt eller vän kommer förbi sätter man dem inte framför datorn och visar bilder. Ok, det händer, men inte så ofta… Förr tog man bara fram albumet och lät släkt och vänner bläddra bäst dem ville medan de slurpade på sitt kaffe och åt sin kaka.

Scrapbooking

Allt fler personer förlorade bilderna på barn, husdjur, familje semestrar, fester etc för att datorn krashade. Många hade knappt hört ordet ”backup”. Nu lägger man in sina bilder på datorn och på en extern hårddisk för ”backup” och där sitter bilderna. År efter år, medan hårddiskarna samlar damm.

Jag har lovat mig skälv att jag ska ta tiden en helg (eller en hel vecka), och gå igenom bilderna jag tagit på semester etc de senaste åren. Välja ut de bästa bilderna och sen skriva ut dem. Köpa fina album och göra som på den gamla goda tiden. För jag tycker att album är charmiga. Jag tycker hemgjorda julkort, påskkort eller födelsedags kort är charmiga. Någon har lagt ner tid på det, någon har spenderat kraft, energi och pengar för att få korten eller albumen att bli fina. Inte bara för oss själva utan för vår släkt och vänner och framtida generationer.

Framkallar du dina foton nuförtien? Sätter du in foton i album? Gör du dina egna kort till släkt och vänner? Eller har tiden och stressen kommit ifatt dig och du gör som de flesta andra och köper färdig gjorda kort och låter fotona ”samla damm” på en hårddisk?

Vad gör du med dina bilder? Gör du dina egna högtids kort? Berätta gärna!

Gammalt fotoalbum

6 thoughts on “Fotoalbum och hemgjorda kort

  1. Har varje jul intentionen att göra egna kort, skriva ngr väl valda ord till varje familj och hela det där…men oj, där var det f**n jul igen och jag har inte skrivit ngr julkort. Iår har jag tom bställt dem på nätet :o#
    Inte att jag bryr mig mindre men jag vill sitta i fred och ro med sånt och det finns inte än i det här huset. Kanske jag bara skulle låta barna knåpa ihop kort…där har vi det. Julkort made by children blir min nya grej. God jul!!

    • Super idé tycker jag! Att låta barnen knåpa ihop något. Använda filt eller nåt och klippa ut figurer som barnen sen klistrar på några kort, ritar lite och klistrar på lite andra saker. KUnde ju bli jätte fint! =o)
      Jag har inte ens skickat julkort i år!!! Nu snackar vi lat… Det för helt ur mitt minne i år och när jag kom på det var det för sent att skicka över kontinenten…Får bli nästa år. =o)

  2. Visst är det härligt att kunna sätta sig ner och bara låta timmarna springa förbi och alldeles för sent inse vad klockan är. Tyvärr är det ju inte så lätt i dagens sammhälle utan det krävs planering om man ska ha tid och ro till att sätta sig ner. Men jag hoppas få se bilder ur ett album när ni kommer hem från Afrika! Lycka till på resan!

    • Ja, jag beundrar dig verkligen, Jessica, och tiden du tar dig för att göra kort. Och de blir så fina!!
      Tror bilderna från Afrika dyker upp på Flickr och videos på Vimeo innan det blir ett ”riktigt” fotoalbum. =o)
      Lycka till vidare med dina julkort!

  3. Hej där!
    jag brukade göra fina fotoalbum från mina resor men har blivit sämre på det de sista åren. MÅSTE ta tag i det i höst!!! Julkorten brukar bestå av foto från årets resa och numera förstås med sonen i centrum.
    /Anna

    • Samma här. Jag älskar fotoalbum, men nu, med alla digitala bilder, blir det inte detsamma. Men som du säger. Borde kanske komma igång med det igen. =o)
      kram =o)

Kommentera

