God Lunch och Lätt Middag

Som jag kanske har nämnt tidigare så är frukost min absoluta favorit. Särskilt om jag verkligen får ta tid på mig att äta, läsa email, blogga lite och kolla igenom facebook samtidigt. Gärna medan jag lyssnar på Morgonpasset i P3 genom internet, eller Classic Hits, en NZ radio kanal.

Kaffe är det viktigaste för mig på morgonen. Jag klarar mig utan det… Ha! Du trodde jag skulle skriva att jag Inte klarar mig utan det, visst!? =o) Men…jag klarar mig utan det har jag kommit fram till efter en nyss avslutad semester där vi visst drack kaffe, men inte varje morgon. Sen älskar jag att ha flingor med light soja mjölk till och gärna en tredjedel äpple och en halv banan. Frukt inslaget är mycket viktigt för mig. Då känner jag mig riktigt fräsch och redo för dagens alla göromål.

Ok, så det är frukosten, men vad med Lunch? Äter man en lätt lunch i farten, en lagad måltid, en snabb kaffe och en frukt eller smörgås eller vad äter man egentligen? En alldeles för tung lunch med pasta, ris eller massa bröd förvandlar mig till en zombie efteråt och allt jag vill är att gå och lägga mig i några timmar. En sallad är enkelt och gott, men hungern slår tillbaka alldeles för fort efteråt…

Och så kommer middagen… När jag bodde i Sverige och Norge var det självklart att middagen var en rejäl måltid, alltså lagad mat. Ibland blev det bara en ägg smörgås, men allt som oftast åt man en rejäl mål mat. Sen jag flyttade till Nya Zeeland så har jag mer och mer adapterat nya zeeländarnas vana med sen middag, vilket betyder att man äter middag mellan 18-20 på kvällen. Och det är oxå lagad mat. Hmm… Detta har gett resultat på vågen kan jag tala om.

Min partner säger att vi borde hålla oss borta från kolhydrater när vi äter middag. Helt ok med mig. Man kan ju grilla kycklingfilé och äta en god persiko salsa till! Eller köttfärssås med massa grönsaker i, eller en helt vanlig sallad… Men… Jag blir så förvirrad. Dels älskar jag kolhydrater! Pasta är min bästa vän! Eller värsta fiende kanske… Jag har inget emot att laga mat utan kolhydrater, men min fantasi är så uttorkad just nu och dessutom kostar det massa att köpa så mycket frukt och grönsaker som vi kan ha till middag. Och under en hel dag håller man sig borta från pasta till lunch för att det gör en trött och håller sig från pasta på kvällen för att det gör en fet… När äter man egentligen kolhydrater? Bara till frukost?

Jag vet att dessa frågor är mycket enkla att svara på egentligen, men mina idéer tryter när det handlar om både lunch och middag och jag skulle vara ytterst tacksam om någon kunde komma med lite idéer till mig. Gärna nyttiga idéer med så lite kolhydrater som möjligt. =o)

Vad äter du till lunch eller middag? Vilken tid intar du dina mål under en dag?

Kolla in min lilla video på vimeo: http://vimeo.com/7318051

2 thoughts on “God Lunch och Lätt Middag

  1. Frukost…det bästa ever! Långa goda frukoster, mmm. Men..all mat är ju god hela dygnet. Väck mig mitt i natten och erbjud mig mat, jag äter!!
    Lunch = som oftast 2 knäckebröd, ägg, skinka eller nåt sånt, grönt och te! Intas mellan kl.11.30 och 12.00
    Middag = Det mannen serverer! Intas som oftast kl.15.30.
    Kvälls blir nån tråkig macka… :o(
    Men från imorgon är det igen nya ”bullar”…

    Kram!

  2. Ni äter relativt tidig middag måste jag säga! =o)

    Jag borde äta lunch runt 12 och middag runt 16-17, vore nog mycket bättre för mig och lättare att hålla sig från massa småätande mellan lunch och middag! =o)

Kommentera

