Nytt Mode i det Nya Året

Jag är ingen mode expert, och jag har bara varit på ett fåtal mode shower när jag bodde hemma i Sverige. Men jag är intresserad av mode även fast jag sällan kan sätta på mig de mest moderiktiga kläderna, eller håller med om att det som är i ropet är speciellt snyggt.

Modet här i Nya Zeeland är något som alltid förundrat mig och fått mig att sätta maten i halsen ett par gånger. Speciellt ungdommarna klär sig verkligen…fel ibland. Jag kanske inte borde kritisera, i och med att jag tar till mysbyxorna så fort jag kommer innan för min egen dörr, men, men… Tjejerna på stan i Wellington, och många andra NZ städer, kallas för slynor, bitches, whores… Inte alltid för hur de beter sig, men för hur de klär sig. Det är så kort-korta kjolar att man undrar om de ens kan hitta kjolen! Eller ”långa” t-tröjor som dubblar som klänningar. Alldeles för urringade toppar, för trånga byxor och muffin midja. Större flickor som vill klä sig precis som sina spinkiga vänner och klämmer ner sig i tre nummer för små kläder bara för att se ut som uppstoppade korvar.

De fyra designerna på mode showen

Ok, jag kanske är lite orättvis…. Eller… nej, jag säger faktist bra sanningen! Tro det eller ej, men det finns inte mycket stil i Nya Zeeland och de som har stil är få och svåra att få syn på. Det var därför extra spännande när jag hörde att det skulle vara en fashion show i Wellington på lördagen den 13 Februari, 2010. Det var en fashion show i samband med det kinesiska nyåret den 14 februari. Det skulle bli street smart fashion, urban street dance och traditionellt mode.

Jag packade med mig kameran, det glada humöret och for in till stan för att se denna fashion show. De designers som visade kläder, smycken och skor var: Voon Designs, Sophie Voon Bridal, Zantis, DeNada, Natalie Chan, Joss Contemporary Jewellry, Overland Footwear, Mi PIaci Shoes och Adidas Original Stores.

Ballet inspirerat mode

De första jag såg var en ballet uppvisning. Det var en fin övergång till modet som visades vilket var pastell färgade ballerina kjolar och svarta toppar. Lite konstigt mode, men, men. Snygg övergång i alla fall. =o)

En klassisk, blå sommar klänning

Det visades sommar klänningar med blommiga mönster; enfärgade, klassiska klänningar och kjolar; outfits för jobb och vardag. Det hela var ganska elegant, klassiskt, förutsägbart och helt enkelt tråkigt. Inget nytt, allt har vi sett förr. Inte ens den röda färgen som användes flitigt, eller rosa, kunde piffa upp modet som visades på showen. Visst fanns det några klänningar som jag skulle kunna tänka mig att gå till affären och köpa, men då hade jag kunnat gjort det förra året…

Perfekt för jobb eller skola

Adidas visade lite av sina kläder oxå. Det var sweat suits och cardigans för män och kvinnor och Adidas Star Wars kollektion. Lite speciellt måste jag säga. Tröjor med cape. Något för den yngre, mer vågade generationen kanske. För alla tonåringar som blivit stora Star Wars fan med nya, tecknade Star Wars… Annars visade Adidas upp färgglada munkjackor vilket påminde mig en held del om färgglada kläder från 80-talet.

Adidas mode för killar

Adidas mode för tjejer

I och med att mode showen visades i samband med det kinesiska nyåret så fanns det självklart ett inslag av mer traditionella asiatiska kläder. Tyvärr inget nytt här heller, utan det blev de traditionella svarta, knä- eller fotleds långa klänningarna med kort ärm och mandarin krage. Vackra klänningar, men ännu ett säkert kort.

Mer traditionella, asiatiskt inspirerade klänningar

Sophie Voon Bridal visade upp brudklänningar som var mycket vackra. Inget rysh, pysh och stora puff ärmar. Mer 20-tals inspirerade, enkla och fina. Igen, inget nytt, men ett kul inslag på showen.

Mellan varje ny kollektion som visades, framförde dans grupper lite funk, hip-hop, jazz eller ballet. Det var ett trevligt inslag, men vid några tillfällen frågade jag mig själv om det var en mode show eller en dans show jag hade kommit till.

Liknar inte denna tjejen Miranda i "Sex & the City"?

Allt i allt blev mode showen en besvikelse. Jag hade hoppats på att bli inspirerad att gå ut och shoppa inför den stundande hösten. Men så blev det alltså inte. Jag njöt av att vara bland mode intresserade och entusiastiska människor, lyssna på musik, se danser framföras, modeller försöka komma på nya sätt att posa på scenen… men jag tycker ändå att modet som visades var alldeles för säkert. Till och med för Nya Zeeland.

2 thoughts on “Nytt Mode i det Nya Året

Kommentera

