”Jag kommer aldrig bli som min mamma”…

Men oj, så fel jag hade…

När man är liten, eller snarare mer åt tonåren, är det mesta ens mamma gör, fel. Man älskar henne mer än något annat, och man vill aldrig vara utan henne. Fast många av oss vill inte bli som vår kära mor.

Kaffe andedräkten på morgonen, sättet hon harklar sig på i tid och otid, hur hon lutar sig bakåt när hon skrattar, hur hon ser över glasögonen när hon spanar på grannar, hon kör som en kärring och andvänder färgglatt läppstift som lypsyl. Hon skämmer ut en och får en att vilja sjunka genom marken mer än en gång under uppväxten.

Men moder lagar oxå alltid den bästa maten. Mammas köttbullar är dem bästa. Hon syr de finaste gardinerna och broderar de vackraste dukarna. Hon slavar för att få till den perfekta balklänningen, hon städar med ljudboken i öronen och ser på tv med stickning i händerna.

Jag och mina kära föräldrar!

Jag trodde definitivt att jag skulle bli mer som min pappa när jag blev stor. Mer tystlåten, en allt-i-allo fixare, visslande, gnolande person. Vad fel jag hade… Visst gnolar jag och visslar, men där slutar de flesta likheterna med min far. Idag när jag satt vid datorn och arbetade och bättrade på läppstiftet lite grann, stannade jag upp i mina rörelser. Jag satte sakta tillbaka locket på läppstiftet och log för mig själv med läppstift stänkta tänder. Jag är precis som min mamma!

Jag älskar att laga mat, och min partner prisar mina köttbullar. Jag har kaffe andedräkt på mornarna, jag harklar mig ofta, och har i brist på lypsyl, börjat använda läppstift istället. Dessutom älskar jag att brodera, vill lära mig att sy och sticka och lutar mig bakåt när jag skrattar. Oj, oj, oj…

Barn har jag inga, men jag tror att när barnen kommer, blir jag ännu mer som min mor. Något jag har att se fram till.=o)

9 thoughts on “”Jag kommer aldrig bli som min mamma”…

  1. Ja du Tine, jag vet ialla fall en där ögonen kommer att tåras på 😉 Mamma é lik sin mamma du vet…och ju äldre man blir desto mer lik tror jag. Men för att tala om mig själv så finns det oxå väldigt mycket som jag INTE är lik min mamma i…tack och lov ;-)…Ha det gott!

    • Haha, ja, man blir väl inte helt lik sin mamma, man har allt sina egna drag oxå. =o)
      Och som du säger, ju äldre man blir, desto mer lik blir man sin mor.
      Ha’t gott!

  2. HAhaha!! Läste en sak till som du är lik mamma på, oj oj oj. Så säger hon oxå. Pratade med min collega om våra mammor och det är SÅ mkt jag liknar henne i. Bla om jag tycker nåt är fel, slåss jag med näbbar och klor för att få fram min syn på saken och bringa rättvisa i det.
    KOmmer faktiskt ihåg när mamma fyllde 40. En lokal tidning hade satt in en gratuølation till henne på dagen, snällt kan man tycka! Men inte modern, nej. Vi skulle till stan och hon retade upp sig så när vi kommit ner til Kalle att hon backade, sprang in och ringde tidningen, SÅ..kunde vi köra till stan. Faan va jag skämdes därute i bilen…va det så farligt tyckte jag??!
    Ja, men mamma är pappa iaf. Min minsta sa till mig imorse att han gillade mig bättre som mamma än när jag är ”dagistant”! En fin kmplimang tycker jag.
    KRAM

    • HaHaha! Gillar dig bättre som mamma än när du är dagistant. Så sött!!! =o) Något att ta vara på. =o)
      Ja, man tar efter sina föräldrar, vare sig man vill eller inte. Sån är det bara.

  3. Tine hur kan du bara lägga ut det kortet ser ju ut som ,,Jaja det är väl så man ser ut. En helt Underbar och sann beskrivning av din mor. Och det där med harklingarna har jag efter min Mor KRAM på dig Stintan

Kommentera

