Lat Sommardag…

När jag slog upp mina stora blå idag, sken solen redan in i utkanten av rullgardinen. Jag fick sån energi, hoppade upp ur sängen, drog upp rullgardinen och njöt av att se ett blankt stilla hav i Lyall Bay, klarblå himmel och SOL!!!  Sommaren är bra härlig! =o)

Detta är en gammal bild tagen från vårat hus. Idag är det INGA moln på himlen. =o)

Toppen på moset är att idag startar Dragon Boat Festivalen i Wellington. Det är en festival som hedrar minnet av Ch’y Yuan, en kinesisk statsman som runt 400 f. Kr. dränkte sig själv för att protestera mot the korrupta regimen av Ch’u Dynastin. Lokala fiskare skynade sig ut i sina båtar för att rädda Ch’y Yuan, men de kom fram för sent. För att förhindra att hans kropp åts upp av fiskar, slog de sina åror hårt i vattnet och kastade i ris som ett offer till Ch’y Yuans själ.

Nuförtiden firas minnet av Ch’y Yuans död med att tävla i Dragon Boat Festivaler som pågår runtom i världen. Det är alltså denna sorts tävling som idag startade i Wellington och som jag ska gå och kika lite på. =o) Det vackra sommar vädret och den sköna temperaturen (om än lite för varmt i den stekande, farliga NZ solen) gör mig så lycklig och jag ser verkligen fram emot en dag att bara slappa, äta glass och läsa en bok medan jag ligger och solar mig i gräset, eller på stranden. Det blir fin-fint! Önskar bara att jag kunde spendera den här dagen med min familj. En sommardag tillsammans i Wellington. Kanske ett annat år… Hoppas, hoppas!

Ok, dags att ta fram bikinin, kjolen och toppen och jobba på brännan. Yee-haa! =o)

2 thoughts on “Lat Sommardag…

  1. För att börja sist…klart vi kommer neråt, har börjat spara. Seriöst! O när Per m familj kommer neråt är det inget som håller oss här uppe, tillbaka!

    Härligt med sol och värme, glass och det att bara njuuuuta!!

Kommentera

