Färger

Där satt jag i mitt mörklagda kontor. Två hummande skärmar framför ögonen, en surrande dator vid fötterna och radion på i bakgrunden. Mörkret och ensamheten slog sina klor i mig och jag tänkte: ”Är det verkligen det här jag vill med livet?”

Jag sköt bak stolen och ställde mig upp. Ryckte åt mig den bruna och svarta kaffemuggen och gick ut i köket. Jag fyllde på kallt kaffe från pressobryggaren i min kaffemugg, ställde muggen i mikron och satte på timern. När mikrons brummande satte igång gick jag mot de stora fönstrena i vardagsrummet. Jag kunde höra vinden, cikadorna, bilar som for förbi och en granne som klippte gräset. Jag såg de aqua-grön-blå havet med silver toppade vågor nere i viken och färgglada segel från kitesurfarna. Den beige-gula sandstranden var full av folk som stekte sina nu solbruna kroppar i sen sommar solen. Barn lekte med den aubergine färgade tången och hundar hoppade och kissade i det mintgröna vasset som växte längs kanterna av stranden. Himlen var ljusblå, nästan vit i horisonten, men snett ovanför mig seglade små, bomulls färgade moln fram på en kyligt, blek, kobolt blå himmel.

Jag log för mig själv. Färgerna av havet, stranden, himlen, de flerfärgade husen, de smaragd gröna träden… Färger. Alla dessa färger som omger oss, och jag kan konsten att manipulera och leka med färger.

Mikron plingade till och jag gick med bestämda steg och ett leende lekande på läpparna, tillbaka in i köket. Jag tog ut min kaffemugg, hällde en skvätt extra light mjölk i kaffet och gick tillbaka in till kontoret och datorn.

Självklart är det detta jag vill jobba med! Färg korrigering i filmer. Jag älskar det och jag är bra på det. Ibland behöver man bara en påminnelse. =o)

One thought on “Färger

  1. Vilket härligt uppvaknande! Precis det jag oxå väntar på…vad vill jag göra med mitt liv vidare?
    Stå på syster, det här klarar du!!

Kommentera

