Min Oscars Upplevelse

George Clooney - Klipp dig!

I år satt jag själv i soffan, framför TV:n och såg på Oscars galan. De andra åren har jag bjudit in folk att se galan med mig, men alla har alltid en anledning att inte komma: jobb, skola eller helt enkelt att jag bor för långt bort eller att bussen kostar för mycket. Jag bor cirka 50 minuters promenad eller 10 min m bil och 20 min med buss från mina vänner. Bussen kostar bara 2 dollar (10 kronor). Jag reser för att besöka mina vänner, men för dem att komma hem till mig, är alltid ett problem… I alla fall, det är ju en helt annan story, jag ska skriva om Oscars galan! =o)

Meryl Streep - Lika tjusig som vanligt

Det började såklart med röda mattan. Mina favoriter. Att se alla stjärnor spatsera fram på den där klarröda mattan, glamorösa och med förväntan i rösten och ett barnsligt glatt leende på läpparna. I klänningar som antingen framhäver deras skönhet eller helt floppar.

Några utav de bäst klädda på årets röda matta var enligt mig Sandra Bullock, Jennifer Lopez, Sarah Jessica Parker (SJP), Maggie Gyllenhaal, Zoe Saldana och Queen Latifah. George Clooney såg ut som en dröm karl som på de flesta shower, men vad var det med hans hår? Nej, klipp det igen, snälla George… De flesta män klädde sig traditionellt i smoking, vilket man borde på den röda mattan för Oscars galan, enligt mig i alla fall.

Sandra Bullock - Academy Award Winner Best Actress

Sandra Bullock – nominerad för Best Actress – såg ut som en Oscars staty i sin guld färgade, figur kramande klänning med blomster mönster på överdelen. Hon hade håret härligt utsläppt och ett rosa-rött läppstift som bröt av den annars enkla färg paletten. hon var verkligen vacker.

Sarah Jessica Parker

SJP hade en beige, Chanel Couture klänning på sig med metall färgade blomster detaljer. Klänningen hade en annorlunda skärning och den föll vackert över skådespelerskans nätta figur.

Jennifer Lopez var klädd i väldigt ljust rosa, kvällen till ära. Klänningen var en åtsittande fodral klänning, med en speciell krage som utmynnade i rosett liknande kreation i höft höjd och föll ut i ett släp. Mycket vackert ! Hennes vita-metall sminkning passad ypperligt till klänningen och till och med Giuliana Rancic från E! Entertainment var stum efter att ha sett fröken Lopez klänning. Vackert!

Maggie Gyllenhaal – oscars nominerad för Best Supporting Actress – bar en blå, rosa, vit mönstrad klänning, oxå den åtsitande. Verkar som att det var kvällen tema. Hon var absolut ”stunning”. Klänningen passade henne perfekt.

Jennifer Lopez, Zoe Saldana, Maggie Gyllenhaal

Zoe Saldana, från filmen Avatar, bar en klänning som var silver-metall på överdelen, gick över i vitt, , ljus lila och slutade i mörkt lila. En intressant kreation och hon var lika vacker som alltid. Jag är säker på att denna kreation kommer att vara ett samtals ämne i flera veckor.

Gabourey Sidibe, Queen Latifah

Sen har vi Queen Latifah. I en rosa, metall klänning, med en diagonal, juvelbeklädd axel rem som gick ned mot midjan. Hennes kurviga kropp såg absolut fantastisk ut i denna klänning. Önskar att jag kunde gå och shoppa med henne en dag. Hon vet verkligen hur en kurvig kvinna ska klä sig!

Det fanns de på röda mattan som kanske inte hade valt den bästa klänningen som presenterades för dem. Den första jag tänker på var Oscars nominerade Gabourey Sidibe. Hon bar en mörk, urtvättad, blå klänning med blomster detaljer, små ärmar och en relativt låg urringning. Kanske hon skulle ha gått ut och shoppat med Queen Latifah! Gabourey var en väldigt energisk, glad och sprudlande tjej på röda mattan och jag hoppas hon hade lika kul som hon såg ut att ha.

Har ni förresten hört vad  Howard Stern sa om fröken Sidibe? Kolla in det här YouTube klippet.

Så började själva galan. Och trots några överraskningar så gick Best Actress till Sandra Bullock och Best Actor till Jeff Bridges. Precis som jag trott. =o) Mycket värda vinnare, dem hade min röst i alla fall! (inte för att man röstar, men ni förstår vad jag menar…)

Jeff Bridges, Sandra Bullock - Academy Award Winners

Best Supporting Actress gick till Mo’Nique från filmen Precious och Best Supporting Actor gick till Christoph Waltz från filmen Inglourious Basterds.

Mo'Nique and Christophe Waltz

Kathryn Bigelow oscar för Best Director och Hurt Locker vann Best Picture

Best Film blev Hurt Locker och filmens regissör Kathryn Bigelow vann pris för Best Director. De två priserna vet jag inte om jag håller med om… Men jag har inte sett filmen  så jag ska väl inte uttala mig om det.

Best Visual Effects gick inte helt oväntat till gänget för Avatar. Mycket väl förtjänat i min åsikt som har levt tätt inpå en man som jobbat med filmen och som jag knappt såg på ett helt år på grund av detta. Absolut välförtjänt!

Ja, det blev en okej oscars gala måste jag säga. Jag hade en trevlig måndags kväll. =o)

För att läsa mer om min Oscars Upplevelse, kolla in min engelska blogg:
http://tinefis.wordpress.com/2010/03/08/academy-awards-2010/

http://tinefis.wordpress.com/2010/03/08/oscars-red-carpet/

Kommentera

