Maui and the Sun – Mode Show

Jag har alltid sett mig själv som en okonventionell tjej. Aldrig varit speciellt intresserad i att shoppa eller i att klä mig i det senaste modet. Nu har jag insett att det aldrig hade med ett ointresse i mode. Det hade att göra i min egna självkänsla och min stora kroppshydda. Att shoppa har alltid varit ett helvete rent ut sagt. Leta byxor i månader innan man finner ett par. (Jag köper två – Linnéa du vet vad jag pratar om.) Toppas har varit lättare att hitta, men jackor ska vi inte ens prata om! Skor…alltid tyckt om skor, men i och med att jag redan är så lång har jag alltid hållit mig borta från högklackat. Därmed är jag nu som Bambi på hal is när jag sätter på mig skor med lite klack.

Dansen under föreställningen, i form av solen

Men något har hänt med mig i det sista. Jag har fortfarande svårt att hitta kläder och allt det där. Men nu provar jag skor med klack, jag älskar skor mer än någonsin och fann ett par snygga ”shoe boots” på en billig skoaffär här i Wellington häromdagen. Tyvärr kostade de 50 NZD, vilket var 50 NZD mer än avd jag äger för tillfället, men jag fann dem! De var så fina. Mörk grå i fake mocca. SÅ fina. =o)

Och i och med att jag tog steget fullt ut och kontakatde online mode tidningen thread.co.nz, så skriver jag numera om mode oxå! Vilket i sin tur betyder att jag får gå på mode visningar! Kan det bli bättre för en tjej som precis upptäckt att hon faktist älskar mode. =o)

Svart, läder topp - symboliserar den Mörka Tiden innan solen fångades

I går, lördag 20 Mars, gick jag på en modevisning på Te Papa, Nya Zeelands nationella muséeum i Wellington.

Att vara mamma,  artist, model, utexaminerad design skol elev, och entreprenör kan vara minst sagt stressigt. Blanda ner framtida mode designer i soppan och så får du fram Tessa Baile-Lont, tjejen som i lördags hade sin första egna mode visning. Tessa läste industriell design på design skola i Wellington. Hon använde denna bakgrund, sin Maori bakgrund, och det nutida modet för att skapa sin kollektion. Med denna blandning skapade hon något unikt, jordligt, sexigt och spännande.

Långa kjolar, klänningar och asymetriska toppar symboliserar mauis beslut att fånga solen

Tessa sa att hennes liv började gå alltför fort, dagarna bara rann iväg. Hon vände sig till den traditionella Maori berättelsen om hur Maui saktade ner Solen. Maui var en Maori krigare som tillsammans med andra krigare bestämde sig för att sakta ner solen som flög alltför fort fram på himlen och gjorde så att dagarna var för korta för alla göromål som Maorierna ville hinna med. Berättelsen vill få oss att ta vara på dagen och sakta ner vårat tempo. Detta ville Tessa förmedla med sin kollektion.

En kort, kobolt blå klänning. "Tid för lek efter att solen fångats", förklarade Tessa.

Tessa gjorde alla mönster själva i datorn, sen sändes dessa mönster till Auckland och stora industriella vävnings maskiner tillverkade tyger med dessa mönster vävda in i dem. Tessa fick tygerna och skapade sen sin kollektion som är väldigt inspirerat av Maori traditioner och mönster, men oxå nytänkande. Tessa visade en lekfull sida tillsammans med den mer moderna sida och hennes Maori rötter allt i ett.

Även dans visades under den korta Mode Showen. Tidigare erfarenhet av dans med en mode show imponerade mig inte alls, men den här gången fungerade det. Dansen symboliserade solen i berättelsen om Maui och Solen. Berättelsen lästes upp för oss

En gul-vit byxdress. "Som graffiti", förklarade Tessa

samtidigt som solen dansade och ett nytt klädplagg visades för oss. Varje modell och kläderna hon bar symboliserade en viktig del i berätelsen, och de förde berättelsen framåt. Tessa berättade att varje klädesplagg symboliserade viktiga element i Maori historien och vårat vardagliga liv och Tessas personliga uttryck för dagens samhälle blandat med det förflutna.

En svart läder topp symboliserade den Mörka Tiden, innnan Maui fångade solen.

Långa klänningar, kjolar och asymmetriska toppar med Maori inspirerade mönster, urtvättade fäger, symboliserade Mauis val att fånga solen.

Den röda "lava" klänningen. Något för nästa julfest?

En vacker, röd klänning i ett skimrande material representerade lava, eller solens varma, röda strålar.

En intressant svart, kort klänning som var helt handvävd och knuten samman med en massa små handgjorda rep representerade repen som Maui och hans krigare använde för att fånga solen. Det var en minst sagt intressant klänning, en favorit bland många åskådare.

Moderna, 1960-tals inspirerade kläder

När berättelsen utvecklades gjorde kläderna det oxå. Snart gick kollektionen från mer traditionella och Maori inspirerade kläder till moderna och 1960 tals inspirerade kläder. En rosa och vit mönstrad arbets ”kostym”, eller en byxdress med en elegant vit jacka för den mer familje orienerade kvinnan.

Varje plagg hade sin plats i Maori berättelsen och vår egna historia och nutid.

"String Dress" - representerar repen som Maui använde för att fånga solen. Det är oxå den klänning som fler åskådare ville köpa av Tessa

Efter showen var alla VIP gäster (mig inkluderad) bjudna att ta ett glas vin och äta fingermat tillsammans med modellerna och Tessa Bailey-Lont. Under de 5 minutrar som jag pratade med Tess kom två kvinnor fram och ville köpa Tessas ”rep klänning”. Hon blev väldigt smickrad och förklarade för dem att hon inte hade satt något pris på kläderna än. Jag frågade Tessa om hon planerar att sälja sin kollektion. ”Om jag får tag på en sömerska som kan hjälpa mig så kan jag gott tänka mig att sälja kläderna”, svarade Tessa. ”Men just nu är det alltför mycket arbete för bara en person. Ett plagg tar lång tid att sy klart”.

Jag hoppas att Tessa får tag på en sömerska som kan hjälpa henne. Jag har en känsla av att vi komemr att se mycket mer av Tessa i framtiden.

Tessa Bailey-Lont håller tal efter Mode visningen

Kommentera

