Från Flash till Trash

Flash eller Trash?

Svenskar har för mig alltid klätt sig ganska snyggt. Relativt moderiktigt, stiligt, minimalistiskt, färg kombinerat och sofistikerat. Sen flyttade jag till Nya Zeeland. Ja, men ge mig styrka… Har bara funnit 2-3 affärer som säljer någorlunda ok kläder, men annars går flickorna runt i kort-KOOORTa klänningar eller kjolar, massa konstiga färger kombinerat med ännu konstigare färger, hippi kulturen är fullt levande, alldeles för mycket smink, urringningar som lämnar väldigt lite åt fantasin och helt enkelt ganska trashy kläder. Killarna älskar sina skinny jeans, en gammal sunking t-tröja och en cardigan de fått av sin farfar. Ja, men hallå!? Är det bara jag som reagerar på sånt här mode?

Det är med skräck som jag över de senaste 4 åren har sett det svenska, sofistikerade, påklädda modet transformerats till en upp poppad version av modet i Nya Zeeland.

Ser ut som en trashy sekreterare som ligger med chefen...

Korsett klänningar med spets, svarta lackskor med omöjligt höga klackar, överdrivet sotade ögon så att det ser ut som att tjejerna använder solglasögon inne på klubbarna, kort-korta mini kjolar som knappast täcker bävern, foundation som kakar sig i ansiktet och lämnar en onaturlig rand vid käkpartiet och ask grått, blonderat hår. Det senaste modet och det fräshaste och poppigaste man kan hitta att ta på sig till jobbet eller skolan, vilket gör det svårt för de flesta att finna något att ha på sig när man ska ut på puben, baren eller till klubbarna.
Sveriges mode har gått från flash till trash.

Ok, missförstå mig rätt. Det finns fortfarande dem som klär sig i mode och ser fräsha och väl koordinerade ut. Läckra helt enkelt. Varför? För att de höll sig till minimalismen, till det snygga, väl valda och kombinerade valet.
I min åsikt, och detta är just det, MIN åsikt, har tjejerna hemma i vårat avlånga land börjat med alltför mycklet ”over-the-top-fashion”. Som de där alltför sotiga ögonen, den kortare än kortaste klänningen eller kjolen, de högaste klackarna och blondaste håret. Och det kvittar om du är storlek 28 eller 42, alla klär sig i samma mode uansett. Nu tycker ju jag att även stora tjejer ska få klä sig i det senaste modet, det har jag alltid tyckt. Men de flesta affärer säljer bara upp till storlek 42, så de som fyller ut mer tränger sig in i dessa för små storlekar och då ser det helt enkelt bara fel ut. I’m so sorry, men det är sant. Samma sker här i NZ. Jag märkte det först här, innan jag kom till Sverige igen på besök och upptäckte att Svenska tjejer gått samma öde till mötes. Sorgligt.

Smokey eyes...eller sunglass eyes. (då syftar jag på de längst ned till vänster) Geez!!

Att klä sig med stil, klä sig för sin egna kropp, längd, sina färger… Perfekt! Men låt det aldrig gå för långt. Allt fler tjejer hemma ser ganska…trashy ut.
När jag var hemma en vinter för ett par år sen, gick jag runt på ett större shopping center med min pojkvän (som inte är från Sverige). Vi förundrades båda över hur tjejerna sminkade sig, att de alla såg orange ut i ansiktet och klädde sig som om det vore sommar ute och inte 15 minus och snö storm. Jag kände det som att jag kommit till en dans klubb med kläd affärer och att mina jeans, min vita topp, svarta kofta, vinter kängor och en tjock vinterjacka hade hamnat på helt fel ski resort. Inge kul.

Jag är inte den mest fashionabla tjej heller. Jag bär på mycket övervikt och finner det väldigt svårt att hitta snygga, mode fina kläder i min storlek. Jag skäms för min stil just nu och önskar jag kunde klä mig som de fashionabla kvinnona utan att överdriva. Men jag får lugnt tappa de extra kilona innan jag rusar ut i butikerna och shoppar. Jag tycker att Queen Latifah klär sig så snyggt för sin kurviga kropp. Önskar jag kunde gå och shoppa med henne en dag!

Ta detta för vad det är…MIN åsikt.

Ursäkta, men detta är bara trashy...enligt MIN åsikt. Ta bort bootsen och sätt på en nätt, högklackad sko och gör klänningen längre, då kanske detta blir Flash.

Tack och hej! =o)

Kolla in skorna HÄR eller HÄR , det är inte mycket som är snyggt i den raddan av skor inte… =o/

Eller kjolarna på den HÄR sidan.
Nu har vi minsann gått tillbaka i tiden…

Queen Latifah klär sig snyggt för sin kropp och storlek.

2 thoughts on “Från Flash till Trash

  1. Håller med dig VARFÖR ska i grunden snygga tjejer spöka ut sig och helst ska dom alla se likadana ut som stöpta i en form :kan man inte vara sig själv då är det väldigt osäkert liv dom lever. Insaidan verkar var helt oväsentligt bara ytan ser (ser bra ut)

    • Ja, visst är det fruktansvärt!?!
      Tror det i grund och botten ligger i osäkerhet som du säger. Man ska passa in och alla ska se likadana ut. Sorgligt.

Kommentera

