Farväl till Värnplikten

Det har blivit bestämt att värnplikten ska avskaffas i Sverige. Ett beslut som det stod om i de svenska tidningarna igår. En ceremoni på Stockholms Slott sågs som ett officiellt farväl till den 109 år gamla institutionen.

På skjutövning

Endast 3 röster i riksdagen avgjorde beslutet om att värnplikt nu ska slopas. De största anledningarna för att slopa värnplikt tycks vara ekonomi och att värnplikt ses som omodern och överflödig. Men många menar oxå att Sverige nu spelar med landets framtida säkerhet.

Worén och Rupertsson

Värnplikt infördes i Sverige i början på 1800-talet. Då för att skydda Sverige mot framtida invadering från Ryssland. Utbildningen var då bara en knapp vecka lång, men tiden blev längre och längre med åren. Efter första världskriget bestämdes det att Sverige skulle rusta ner. Men när andra världskriget blossade upp blev det bråttom att rusta landet igen. Regeringen hade vunnit det föregående valet med en slogan om att inte ge mer pengar till det Svenska försvaret. Så de som ryckte in i det militära inför det stundande kriget, fick lära sig att kriga, utan vapen…

Åtskilliga gånger har det stått tidningar om värnpliktiga som farit illa, blivit dåligt behandlade och till och med vådaskott eller bara fel behandling av vapen som tagit de unga männens liv. Befälens behandling av de värnpliktiga ändrades med åren och den hårda jargongen är idag inte lika orättvis, hård eller kränkande.

Hinderbana och Vapentjänst

Beriden och Gående Högvakt på Stockholms Slott

Jag på beriden högvakt. Mamma och pappa är på besök i Stockholm på bilden längst ned till vänster.

Personligen tycker jag att värnplikt borde finnas kvar i Sverige. Pojkar rycker in i lumpen och kommer ut som män. De får lära sig grundläggande saker om hur man tar hand om en grupp, följer order och klarar sig själv. Nuförtiden måste inte ens alla pojkar göra lumpen, utan bara en tredjedel, om ens det, av landets ungdommar rycker in varje år i de olika regementen. Kvinnor gör lumpen frivilligt sedan 80-talet och det är numera helt vanligt att se en blandad grupp med ungdommar lära sig de grundläggande reglerna för krig.

"Gröna" bilder från min tid i lumpen

De två personer som läser min blogg, vet att jag själv gjorde lumpen i 2002. Jag gjorde värnplikten i Livgardets Dragon Trumpetarkår, i Stockholm. Det var ett av de bästa åren i mitt liv, även fast jag många gånger bara längtade bort från kasernen K1 på Lidingövägen. Jag lärde mig mycket om mig själv, vad jag klarar av, hur mycket jag kan pressa mig själv eller bli pressad av andra. Hur jag fungerar i en grupp och att  jag svimmar om jag måste stå stilla på en plats för länge. =o)

Olika bilder på LDK-02 när vi spelade

Många länder har slopat värnplikten genom åren och infört en yrkesmilitär. Bland dem är Nya Zeeland, där jag nu bor. Reklamer på TV, radio och plakat på gatorna försöker locka till sig ungdommar att utföra militär utbildning. De får sina studier betalade om de studerar på universitet, men de måste fortsätta att göra den militära utbildningen under tiden.

Jag vet inte hur det kommer att bli i Sverige, jag vet inte om det blir bättre eller sämre. Jag vet bara att en ny era har startat i det avlånga landet i norr, och en gammal era är begravd. Hur blir det nu? Den som lever får se… Vad tror du?

Olika bilder på mig i lumpen

3 thoughts on “Farväl till Värnplikten

  1. Tror jag missuppfattade den engelska sidan LITE!!

    M iaf, kanske vi i oroliga tider går en osäker tid till mötes, men så kanske Sverige fortfarande är neutralt….! ;O)=

    Vad sker OM det skulle utbryta krig? Som i gamla dagar när bönderna kom med krattor…nu kommer de tuffande med sina slåttermaskiner, traktor på full guffe?

    Ja de som bestämmer vet väl bäst. (ps, røstade inte i det svenska valet sist…)

    • Läste på Svenska Dagbladets hemsida att Sverige ”förväntar” sig hjälp från Nato om krig utbryter. Hmm….ja, vi får väl se.
      Lite trist är det i alla fall. De som ligger inne i lumpen just nu avslutar sin tjänst, men inga fler ungdommar rycker in. Överallt i landet rustas det ner och kaserner städas ur. Lite sorgligt faktist….

Kommentera

