Plus size mode

Plus size mode och tält går ofta hand i hand, men en ny affär har rubbat på mina fördomar.

I helgen for jag med mina vänner Tess och Neil till ett köpcentrum utanför Wellington. Det sägs att det är det största köpcentret i Nya Zeeland, men vi gick runt hela grejen på kanske 1.5 timme. Hmm…

Kapphal, Lindex or andra affärer hemma i Sverige har fotast avdelningar som ”Big and Beautiful” och sånt. Tyvärr är kläderna på plus sized kvinnor ofta stora tält, hemska mönster och bara fel, fel, fel för en överviktig kropp. Min syster brukade kalla dessa avdelningar för ”Fet och ful”. Haha! Så sant! =o)

Jag har alltid känt att de där avdelningarna med kläder för överviktiga, har varit hemska avdelningar som jag helst inte vill synas på. Och andra affärer som bara säljer större kläder är oftast för äldre kvinnor.

Men…. När vi gick igenom det där köpcentret i helgen så hittar Tess en underbar affär! Den hade öppnat bara några dagar innan och det var kläder från storlek 40-42 och uppåt. En small är storlek 40-42, så jag blev helt plötsligt en Medium eller Large, istället för XL eller XXL. Helt underbart! Och det var moderna, snygga kläder för lite yngre kvinnor. Inga tält med enorma blommor på. Snygga jackor, massa olika cocktail klänningar, maxi dresses, snygga jeans (Äntligen!), kjolar, tuffa toppar, you name it, they had it!!

Queen Latifah är en plus size girl med stil

Det fanns bara en negativ grej med affären. Allt var så dyrt. Mellan 60-200 nzd (runt 300-1000 sek) för en topp. Jag hittade en underbart snygg svart jacka med bälte i midjan som kostade 180 nzd, vilket är nästan 1000 sek. Dyrt, men oj den jackan var snygg. Jag äger ingen jacka som jag passar i för tillfället. Men, men…nör jag får ett jobb ska jag skynda mig till den där affären och köpa toppar, jeans och jacka. =o) Ser fram emot det.

Så nu har mina fördomar mot affärer som säljer plus sized kläder, nästan helt försvunnit. Det finns hopp för såna som jag. =o)

Kram!

2 thoughts on “Plus size mode

  1. Du jag är ju görbra. Jag är nog den rätta att fråga. Jag har ju gått Tillskärarakademien i Göteborg 1 termin o lärde allt man kunde om mönster m-m. Hör bara av dig om Du vill för jag behöver mått o dyl. o innan jag sätter igång. Kram Gunilla i England

Kommentera

