Söndags marknad

99 cent per kilo för bananer. Herregud, varför har jag inte gått till söndags marknaden förut?

Söndags marknad nere vid hamnen (jag tog INTE bilden)

Varje söndag är det två marknader i Wellington. Den ena är bara öppen tidigt på morgonen, men den andra, som är närmare hamnen, är öppen från tidig morgon till tidig eftermiddag.

Jag gick till marknaden igår för att se om det verkligen är så billigt som folk säger och för att se om varorna är värda priset.

Marknaden i Wellington (jag tog INTE bilden)

I was in for a big surprise! Varorna är rikitgt bra, och det mesta kommer från lokala farmar etc. Det säljs frukt och grönsaker, men oxå kaffe och diverse mat från olika små vagnar. Och priset? Wow…det är mycket billigare än på en mataffär. Bananer för 99 cent per kilo! (runt 5 sek) Det kostar nog runt 3 nzd (ca 15 sek) i mataffärerna. Och jag fick 6 apelsiner för bara 3 nzd, vilket är hälften av priset jag betalar i en affär.

Feijoas är riktigs gott, och nästan som en national frukt i NZ. (jag tog inte bilden)

Jag for till marknaden runt halv två på eftermiddagen och var lite rädd att de goda varorna skulle vara slut och bara skräpet skulle vara kvar. Men än en gång blev jag överraskad av kvaliteten av varorna. Plus att på eftermiddagen så drar de ner extra på priset på sina varor. Plus i kanten!! =o) Jag köpte frukt och grönt för runt 25 nzd (ca 130 sek) och fick mkt mer än jag får för samma summa i en affär. Jag var så lycklig! =o)

Dessutom sken solen och jag var på allmänt bra humör. En perfekt söndag!

2 thoughts on “Söndags marknad

  1. Wow o damn o what på samma gång! Så nu har du blivit, eller ska bli en bevandrad marknadsgåar? o så är det ju mkt trevilgare, när solen skiner, o gå i det fria o handla frukt!!

    KOs dæ med frukt o grönt, kram!

    • Ja, jag blir absolut att gå till den där marknaden igen. Kan man köpa veckans grönsaker för hälften av pengarna då är det definitivt värt en tur till stan! =o)
      Idag blir det köttfärs biffar och en valnöts, päron och ädelost sallad! Mmm…
      Kram!

Kommentera

