12.50 nzd i timmen??!!

Minimilön är aldrig kul, men 12.50 nzd i timmen? I don’t think so…

Jag förstår att när man börjar ett nytt jobb så får man börja längst ner på stegen. Men idag när jag gick runt och delade ut min CV till olika företag, butiker, caféer och bio salonger runtom i stan fick jag nästan en chock över vad de erbjuder som ”entry salary”.

12.50 nzd i timmen…. Det är runt 67-70 sek. Herregud, det var ju vad jag tjänade i Sverige när jag var under 18 år gammal!! Visst, lönerna är väldigt låga i Nya Zeeland och priserna nästan detsamma som i Sverige, men hallå?! Plus att det jobb som erbjuder 12.50 i timmen oxå sa till mig att i början får man bara 15 timmars jobb i veckan. Hallå?! Hur kan nån leva på knappa tusenlappen i veckan, före skatt?!

Men…jag kan inte vara kräsen just nu. Vilket jobb som helst är ett bra jobb. Nästan… Helst vill jag såklart ha jobb i film industrin, det är ju ändå där jag är utbildad. Men till och med jobb i film industrin har torkat upp i det sista och tv bolagen försöker producera på ett sätt som sparar dem pengar vilket har lett till att många utav deras kameramän har fått gå hem.

Men jag ger inte upp. Jag ska ha ett jobb mycket snart. Inom film industrin eller inte, men jag ger inte upp. =o)

Kram!

2 thoughts on “12.50 nzd i timmen??!!

  1. DITT jobb ligger där ute o bara VÂÂÂNAR på att du ska upptäcka det vettdu TIne!
    Du ser väl framför dig att det är där o INGET annat…. Kram!

    • Jo då, jag har min dröm klar för mig och ajg ska nå den en dag.
      Men det känns lite tröstlöst just nu. Vill bara ha ett jobb så man har lite pengar igen.

Kommentera

