Canberra, Australien

Resa till Australien för ett nytt pass…why?

6 September, 2010: 6.00

Jag sitter nedklämd i en stol på flyget som ska ta mig till Sydney. Flyget är bara halvfullt så jag har ingen passagerare brevid mig. Tur för dem! Jag är precis ”liten” nog att få ner röven i de här flygstolarna. Huffa… Det är sånt här som får en lite deprimerad, och mer beslutsam att gå ner i vikt!

Min kropp är hemskt svullen som alltid när jag flyger. Tröttheten tynger mina ögonlock, gör blicken suddig och tankarna flyger trögt runt i huvudet. Det är kvavt och varmt på den nationella flygplatsen i Sydney och jag tryckte i mig en kopp kaffe precis. Dum idé. En lång kille med biffig överkropp (alltså lite tränad, lite tvättmaskin) slår ner sig brevid mig. Han fiskar upp sin mobil, tar ett bett på sin McDonald’s burgare, och ringer någon. Sen pratar han högt i mobilen så att alla ska höra honom. Knappt hinner han avsluta det samtalet innan han ringer ytterligare ett samtal och samma procedur upprepas. Äntligen dags att boarda flyget.

17.30

När jag äntligen kom fram till Canberra blev det buss sen taxi till hotellet. En snabb dusch senare och jag var på väg mot Capital Hill och the Parliament of Australia. Riktigt stort parlament måste jag säga, och fin utsikt från taket! Massa skol klasser besöker parlamentet och en grupp kostym klädda asiater springer fram och tillbaka på taket och tar bilder på utsikten och varandra.

Australian Parliament, Capital Hill

Det var en ca 40 minuters promenad till parlamentet från hotellet. En bra promenad, i vanliga fall. Men med bara 4:e dagen ur moonbooten så känner jag redan av foten. Inte bra. =o( Blev en buss tur till stan. Där gick jag bara runt en liten stund innan jag satte mig på restaurang kedjan ”Hog’s Breath” för en biff, och tillbehör. Dyr och hemskt dålig middag.

20.30

Dags att sova!

7 september, 2010: 9.30

På väg till Svenska Ambassaden. Där fyller jag i några blanketter och sen väntar jag 5 minuter innan jag får gå bakom ett skynke och få mitt kort taget, fingeravtryck gjorda och annat som ska göras för mitt nya pass. Nya Zeeland har ingen svensk ambassad, bara svenskt konsulat. För att få ett nytt pass måste man nuförtiden besöka en ambassad. Så för mig blev det att spara ihop pengar för en dyr biljett till Australiens huvudstad där jag kan ansöka om ett nytt pass. Hemskt mkt pengar för 30 minuter på ambassaden. =o(

I alla fall… Den apparat som används för att få ett nytt pass är inställd på ens längd. Mitt gamla pass sa att jag var 179 cm lång. Jag ställde mig framför apparaten för att de skulle ta ett foto. Då säger damen som tog foton, fingeravtryck etc att jag skulle ta va mig mina klackar. Jag hade gåskor på mig. Jag tog av mig skorna, men till sist fick damen mäta mig igen för inställnignen av maskinen visade att jag var längre än 179cm. Jag har växt…Jag är nu 181 cm lång! Jeez…. Sån kan det vara! =o)

Utsikt av Capital Hill, Canberra, Australien

11.00

Efter ambassad besöket blev det ett besök på ”National Gallery of Australia”. Intressant! Det mest intressanta var porträtt målningar från 1800-1900 talet, och fotografier från slutet av 1800-talet tagna i Indien och handmålade. Underbart vackra var dem. =o)

13.00

En man i en gul kostym med leopard mönstrade slag och en gul hatt, går runt med en gitarr över ryggen och en asiatisk, vacker flicka i släptåg. De stannar vid bord och spelar och sjunger. Sen gör den gul klädda mannen korttrick. Haha! Så knäppt…Inga pengar växlar händer. Kanske det är ett socialt experiment? Vid bordet brevid mig på cafét ”My café” sitter en ung, söt tjej. Hon har sällskap av en finnig kille. Båda ser ut att vara runt 16 år gamla. Båda bär jeans och hoodies. Kan inte fundera ut om de är på lunch date, studerar tillsammans eller om bara killen är intresserad av tjejen. Hon verkar mer kamratlig och styr samtalet. Han bara ser på henne, fingrar på ett spel kort från kortleken som mannen i gult gav dem, han rör nervöst på fötterna och ler mot tjejen med ett generat leende. Vid bordet mitt emot mig sitter en snubbe med ryggen mot mig. Hans tröja är grå me en grön text som säger ”Italia”. Vid ett tillfälle ställer han sig upp, tar ett steg mot tjejen och killens bord, tar några socker paket från deras bord och sätter sig igen. Sen ser han på tjejen och killen. ”Sorry”, säger han och ockuperar sig med sin kaffe och alla socker paket. Tjejen och kille ser på varandra med en blick och ett leende som säger ”WTF?”. Rolig liten scen på denna smågata med hela 5 cafén och restauranger brevid varandra. Det är lunch nu och ljudnivån höjdes på 10 minuter från lite småprat med låg musik i bakgrunden till högt kackel från alla lunchätare, klirr från bestick och porslin, skratt, klick-klack från kvinnors klackar och ännu högre musik. Smart klädda män och kvinnor beblandar sig med billigt klädda ungdommar, sportande människor, arbetare med starkt lysande, gula västar och ”everyday joes”, som jag. Det är en grå dag. Alla färger är urtvättade. De blå, lila, bruna och svarta markiserna har blekts efter flera år i sol, vind och regn och träden är relativt kala i denna tidiga vår. En kvinna i en lysande gul relfex jacka går förbi med sin cykel. Hon är en stark färgklick i denna urtvättade värld.

19.30

Efter 1 timmes försening är vi nu på väg mot Wellington, Nya Zeeland. Skönt att vara på väg tillbaka hem igen. Canberra är en trevlig lite stad, men man ska nog ha mer än 24 timmar på sig att utforska staden på riktigt. Jag hann inte gå till Nationella Biblioteket till exempel. Ja, ja…det får bli en annan gång.

Det var min kort-korta resa till Canberra. Haha! =o)

(Jag tog bilder, men med en film kamera, så de bilderna kommer så fort jag har framkallat dem!)

4 thoughts on “Canberra, Australien

  1. Ja den turen var verkligen hepp-hepp-hepp! Lite been, there, done that….
    M passet är i box o du är fri att göra/resa vart o när du vill ;o)=

    Kram

  2. Kul o läsa din snabba trip till Australien, fortfarande lika duktig på att skriva ser jag! Kommer allt ihåg dina författardrömmar o böcker du skrev🙂 du borde skriva en bok!

    Ha det bra!
    Kram
    Malin

    • Kul att du tyckte om det Malin. =o)
      Jag har funderat på en bok och börjat skriva på en, men jag fastnar alltid och kommer inte på det perfekta slutet. Aja, det kommer väl. =o)

      Kram!

Kommentera

