En helg i Napier

Cirka 4.5 timme norrut från Wellington, ligger havsbyn Napier.

En utav många art deco byggnader i Napier, Nya Zeeland

Napier blev helt förstört i en jordbävning och eldsvåda på 1930-talet. När staden byggdes upp igen användes den populär Art Deco stilen. Napier är därför numera känt för sin Art deco stil och man kan til och med gå en rundtur i staden med en guide som förklarar allt.

Lite fin natur på vägen mot Napier

Mer fin natur...

Jag och min partner besökte Napier i helgen, men vi gick aldrig någon runtur i staden. Vi lämnade Wellington ganska sent på lördagen, så det blev inte mycket mer än middag ch film på motellet när vi väl kom fram.

En utav många snitsiga vagnar på "Gypsy Fair", Napier, Nya Zeeland

Lite kaffe?

På söndagen hade vi en sen frukost innan vi besökte ”The Gypsy Fair”. Där såldes det mumsbitar av alla de slag, konstiga konstverk som ingen köpte, och barnen kunde rida på ponys, fyrhjulingar eller ett litet tåg. I ett hörn stod en man och sjöng till inspelad musik och överallt gick folk runt i sina färgglada kläder och njöt av solen.

Sen besökte vi akvariet i Napier. Jag har varit där förr, men den här gången slogs jag av vad skitigt det var! Herregud. Kan dem inte se till att tvätta ut akvariumen lite oftare? Hmm…

Vart ska vi gå härnäst?Allt i allt var det en trevlig helg. Förutom att jag fick nån otrevlig spysjuka på bilturen hem till Wellington igen. =o( Inte alls kul att vara sjuk under en bildfärd. Men vi kom oss hem i alla fall, till starka vindar och massa regn. Trodde taket skulle flyga av inatt. Men det sitter nu nätt och jämnt kvar på huset.

Utsikt över Marine Parade i Napier, från Bluff Hill Viewpoint.

Vad gjorde ni i helgen?

2 thoughts on “En helg i Napier

  1. Gott med en helg borta men fy för spysjuka…

    jag har sytt, slappat, sett på MÅÅÅNGA avsnitt av Grey`s…faan det var spännande delux alltså!!
    Âr nu inne på säsong 7 ;o)=
    Lördagskvällen var jag o mina kollegot på Filipinsk middag, GOTT!
    Massa regn här uppe i helgen så det har definitivt varit en innehelg, idag kom snön…
    En slapp o fin helg ilag med familjen!

Kommentera

