Diwali – Festival of Lights

Den här helgen firades det Diwali runtom i Nya Zeeland.

Några barn visar upp en Bollywood inspirerad dans

Diwali är som motsvarigheten an Nyår, och firas bland Hindus, Sikher och Jainsters runtom i världen. Det är guden Rama som firas för att han kommit tillbaka efter en exil med sin fru Sitra. Diwali är en glädjens högtid då man ska vara snäll mot andra och jobba med sin svartsjuka och vrede. Man ska jobba med sitt inre ljus. Det hela handlar mer om inner styrka och ljus än om fysiska. Diwali infaller alltid i slutet av Oktober eller i början av November.

Mer Bollywood inspirerad dans

Några kvinnor visar upp sina dansfärdigheter

Och så måste man fösöka sig på en vinnande avslutnings pose såklart...

I Wellington firas det alltid under en helg med både musik och dans uppföranden och en hel massa mat som man kan prova på. Man måste såklart betala för den . =o) I år var det tredje året som jag besökte Diwali firandet i Wellington, och det är alltid detsamma. Att de aldrig kan göra något nytt! Det är ett par traditionella danser, Bollywood danser, några barn som försöker dansa, lite musik och…ja, that’s it! Det är ju inte det att det är dåligt, men bara lite tråkigt att se samma varje år.

Diwali firandet avslutas med fyrvekerier på söndags kvällen. Precis som Nyår.

 

Gör om det här om ni kan!

Det var väl det jag gjorde i helgen. Det har varit Labour Weekend oxå, så de flesta affärer, restauranger etc har stängt tidigt plus att de tar mer betalt under en helg som denna. Alla röda dagar innebär dyrare priser på caféer etc, för att de ska kunna betala sina arbetare för att de kom in på en röd dag antar jag. Men de flesta kläd affärer har haft Labour Weekend Sale! Jackpot! Jag har handlat en hel del den här helgen. Allt på rea. Gud, vad duktig jag är. =o)

Har inte det rätta objektivet till min kamera hemma, så jag lägger upp bilder på inköpen imorgon istället.

Vad gjorde ni i helgen?

P.S. Ni får ursäkta att mina bilder inte har så bra fokus. Jag var så hemskt oinspirerad när jag kollade på alla uppvisningar… Dålig ursäkt…

One thought on “Diwali – Festival of Lights

  1. Hi!!

    Blir vi fort trötta på detsamma, när det inte görs som vi hade önskat?!! ;o)=
    Firat 17 mai här i 10 år, samma, samma, samma….m gör jag nåt med det??

    Iaf, min helg var inte som din, gjorde inget…eller bakade muffins o chokladkaka till kaféen i bhg på söndagen, o var ”på jobb” 2,5 timme söndagen!

    Annars slappat o inte gjort många knyck!

    Snackas ikväll eller?!!

Kommentera

