Pacific Jewel

Kommer ombord fartyget och så får jag reda på att jag inte får gå av fartyget på hela dagen! What?!

Ja, så har mitt äventyr/jobb börjat. Jag skulle ha sovit på hotell i Sydney igår kväll och så kommit ombord Pacific Jewel idag på morgonen. Men… fartyget har fått motor problem! I know…. =o/ Så jag fick mail sent dagen innan jag skulle resa som sa att jag skulle hämtas upp på flygplatsen och bli körd direkt till Pacific Jewel. Sagt och gjort.

Men, jag fanns inte på några crew lists när jag väl kom till fartyget. I och med att jag inte skulle ha kommit ombord förrän idag. Men Photo Supervisor, Ruan (från Syd Afrika) hämtade upp mig. Efter mycket om och men fick jag en passagerar hytt för natten, fick fylla i en massa papper och grejer. Jag hade inga pengar på mobilen, inget internet eller nåt annat sätt att höra av mig till min pojkvän. Jag rusade runt överallt och försökte finna ut hur jag kunde fylla på med pengar på mobilen. Det kunde jag inte ombord. Så jag ville gå av fartyget, fara in till Sydney, handla mobil ”top-up voucher” och andra prylar som jag inte tog med mig (typ schampoo och grejer) i och med att jag skulle handla det i Sydney. Då får jag reda på att i och med att jag inte har ett Crew ID-card än, så får jag inte lämna fartyget. What? Då började min jakt efter nån som kunde hjälpa mig att komma av fartyget. Jag hatar att inte vara nåbar, att inte kunna maila, texta, ringa och berätta för pojkvän eller familj att jag mår bra.

I alla fall, det blev en konstig första dag ombord på fartyget. Alla var som yrande hönor ombord på ett sjunkande skepp. Fler folk hade fått order om att resa hem på semester i 2-4 veckor i och med att Pacific Jewel, som skulle ha seglat om nån vecka, nu inte kommer att lämna Dry-Dock förrän i slutet av November!!! Några nya Crew ko ombord igår utan att folk ombord visste om det, som jag. Flera andra Crew som skulle ha kommit ombord idag, hade fått meddelanden om att de inte behöver komma ombord förrän om 2-3 veckor. Men inte jag av någon anledning. Jag är ombord, och ingenting sker!!

Ok, den nuvarande Videographer ombord, Mark, ska träna mig i 2 veckor. Men tyvärr får jag ingen träning med passagerare ombord, vilket hade varit ett plus. Så nu får jag improvisera endel när vi väl far ut på den första kryssningen.

Idag sker inte mycket. Jag hade ett möte på morgonen om ”Emergency Procedures”, och sen har jag inte gjort mycket. Mark är ute och filmar fartyget som i detta nu seglar från en hamn till ”The Navy Dock” här i Sydney. Det är där vi kommer att vara i Dry Dock i runt 1 månad. Jag får i alla fall en chans att turista i Sydney! När jag väl får mitt ID-kort. Hmm…

Annars är allt bra. Haha! =o) Foto och video personerna i min avdelning verkar vara riktigt snälla personer, även om endel av dem verkar vara party frissar. Men, men… Jag känner verkligen inte för att partaja. Kanske nån enstaka gång, men jag vill inte spendera min minimala lön på sprit!

Det är bara en videographer ombord!! Lite skrämmande. Jag är Video Producer! Jag är den enda som filmar alla events, alla guidade turer och allting. Sen klipper jag ihop allt till en DVD. Jag ska oxå filma ”promotional videos” och varje dag ska det filmas en update från nån person ombord som pratar till passagerarna genom TV apparater och berättar vad som sker ombord den dagen. Tydligen ska vi oxå göra andra ”promotional videos” om kryssningar och om Pacific Jewel (det fartyg jag jobbar på), som ska vara med på DVD:er och visas på Tv ombord etc. Blir nog bra.

I eftermiddag ska Mark ta med mig ut i Sydney och vi ska filma lite grejer och sen komma tillbaka ombord och Mark ska visa hur han klipper ihop videos och såna saker. Då får jag ett bättre humm om vad mitt jobb går ut på. Verkar som att Mark jobbar ”ridiculous hours” nästan varje dag! Klipper ihop grejer under dagen och filmar events och paddagerare på kvällen. Men det blir nog bra. =o)

Har inga bilder att lägga ut, så detta inlägg blir så där lagom torrt. Men jag ska ta lite bilder i Sydney senare och några kort på Pacific Jewel utifrån och lägga upp här senare ikväll eller en annan dag.

Ok, det blev ett långt inlägg, men det är i alla fall en liten update från Pacific Jewel. =o)

Kolla in följande video med information om fartygets motor skador.

Kramar allesammans!

One thought on “Pacific Jewel

  1. Hej!! Men OJ alltså…. Kan du inte resa hem då, jag menar…Sydney i all ära i 1 månad men WHAT?? Ja, du får ju iaf lära dig saker o ting i lugn o ro, betald boplats…blir det hotell kanske eller ska du bo i den knöttlilla hytten?
    M gott mod Tine, stå på o se det som en tid där du verkligen får tid till o lära dig arbetet, kanske du kan få andra uppgifter oxå ombord denna månad…eller på land!!

    Det kommer att gå fort, vi mailas o rings lite i ny o ne!!

    KRAM!!

Kommentera

