Nygårds Pepparkakshus, bara!

När man bor på andra sidan jorden, blir de minsta grejerna hemifrån, en enorm lycka!

P.S. Jag har nu satt ihop mitt Pepparkakshus, och du kan se bilder och läsa om det HÄR.

I Petone, utanför Wellington, finns det en liten affär som säljer olika sorts mat från heal världen. Nästan hela världen i alla fall. De har mer av Tyskt, Asiatisk, Karribeiskt, Franskt etc, mindre utav de Skandinaviska varorna.

Jag besökte denna affär idag tillsammans med några vänner. Vi hade en mycket trevlig stund där vi strosade runt med våra gratis kaffen (man får en gratis kaffe om man vill när man kommer till affären) och kikade på alla dessa matvaror från hela världen. Jag hittade lite lakrits, nypon sylt, massa goda italienska och andra Medelhavs varor och… Lyckan var som störst när jag sprang in i en trave med… Nyåkers Pepparkakshus!!! Wow! =oD

Yay! Pepparkakshus från Sverige härnere i Nya Zeeland! =o)

I år ska jag definitivt göra ett pepparkakshus. Det är ju från Sverige! =o) Oj, vilken lycka!

Jag hade hoppats på mer Skandinaviska grejer, speciellt så nära jul, men jag fann i alla fall det där pepparkakshuset, och även rödkål från Tyskland. Dessutom vet jag att det finns Svenska Pepparkakor från en annan affär varje år vid jul. Jag fann marsipan oxå som jag ska använda till julgodis. Men ingen skinka i år. =o( Eller har ni därute några förslag på nån sorts skinka eller liknande som jag kan köpa och göra en slags julskinka utav?

Nej, nu ska jag kila ut i köket och kika på det där paketet med Pepparkakshuset en gång till. Jag är så lycklig! =o)

Hoppas mitt Pepparkakshus blir så här fint när det är färdig monterat. Eller finare! =o)

5 thoughts on “Nygårds Pepparkakshus, bara!

  1. Jag ska förresten på Svenskt Julbord den 4:e December!! =oD Hoppas jag i alla fall. Har mailat dem om att jag vill komma och hoppas det finns platser kvar! Det ska bli SÅ trevligt. =o)

  2. Till jul blir nog alla svenskar nostalgiska alla underbara lukter tända ljus snö klä julgranen sa till pappa ska vi ha julgran iår? Han tittade på mig som om jag blivit knäpp, men jag ville bara retas med hono. JULskinka. Har dom fläskstek dä så kan du koka den i saltat vatten med lagerblad vitpeppar i. Det har ni kanske inte där så jag kan skicka om ni vill ha det. Saffran kanske till lussebullar. Kram

    • Ja, om ni kunde sända lite lagerblad, saffran och sånt så vore jag väldigt tacksam! Blir ju inte jul utan skinka liksom… =o) Och lussebullar!! Mmmm… =oD

    • Så det blir ok med skinkstek?
      Det finns ju en slaktare i Newtown här i Wellington. Kanske jag ska gå till honom och be om skinkstek. Eller vad är själva skinkan egentligen för kött?

Kommentera

