Svenskt Julbord i Nya Zeeland

Julskinka, Köttbullar, Prinskorv, Sill, nubbe, ja till och med Julmust!!!

Igår bar det av till Connolly Hall i Thorndon här i Wellington, NZ. Det vankades svenskt julbord! Jag hade sett fram emot julbordet hela veckan, och stekt köttbullar under fredagen för fulla muggar.

Så kom äntligen lördagen, jag gjorde mig iordning, bar min nya ”kostym”-jacka och kände mig så fin. Och så gick vi på ”fäst”. =o)

Jul Glögg auktionerades ut till högst bjudande, och så kunde man köpa lotter så klart och vinna en stor korg med massa svenska gottigheter!

Åh, så kul det var!!! Äkta svenskt julbord, med alla tillbehör man kan tänka sig! Det började med potatis, sill och nubbe och en massa snapps visor till det. Riktigt trevligt, och så svenskt! =o) Sen dukades julbordet fram medan fler snapps visor traglades igenom.

Julbordet bestod av allt det man vill ha på jul: Skina så klart! Prinskorvar, köttbullar, Jansonss, Sylta, Rödkål, ägg med kaviar på(!), hårt bröd och en mycket god ost till, sallad, mer sill och mycket mer. Och till detta, min absoluta favorit: Julmust!!! YAY! =oD Det var två år sen jag drack julmust och efter den första smaken av mustens härliga kryddor, var jag i himlen (kanske berodde det lite på nubben oxå…)

Massa god mat på det svenska julbordet. Nam Nam!!!

Jag träffade jätte trevliga människor oxå! En tjej som kom till NZ för 3 veckor sen, hon är från Tjeckien och har studerat svenska, svensk historia och litteratur i Sverige i ett par år. Hon bara älskar svenska och hade gått med i Swedish-NZ Association för att hålla språket vid liv. Och vid vårat bord satt oxå det supermysiga paret Bradley (från NZ) och Charlotte (från Stockholm). Även en annan svensk tjej, Erika, som studerar till polis här i NZ, satt vi vårat bord. De var SÅ trevliga allihop och i slutet av festen pratade vi lite löst om att träffas innan jul för en glögg fest hemma hos oss. Charlotte var väldigt intresserad av min isglögg och sa att det vill hon inte missa! Fast hon är gravid (ska ha i januari), så jag får försöka hitta recept på alkoholfritt glögg! Måste ju finnas att få tag på.

Och så lite ringdans innan efterätten!

Vi dansade ringdans oxå! Det har väl inte jag gjort på över 20 år! Men det var oxå kul! Vi dansade till och med ut på gatan! Oj, oj, oj… Nya Zeeländare tittade lite konstigt på oss där vi sprang gatan fram och sjöng Nu är det jul igen för full hals. Haha!

Ja, allt i allt var det ett av de bästa julborden jag varit på! Kanske mycket pga av folket och att man inte ätit sån svensk mat på en stund. =o)

Detta lever jag på länge.

5 thoughts on “Svenskt Julbord i Nya Zeeland

  1. Gu va kul!!! O dans, ja hur länge sen var det man dansade ringdans tro, här på skolavslutning o juleträfest ska det gås runt julebusken o sjungas så lååångsssamt man bara kan. Booooring…
    Men är så glad för att du hade en kul kväll, god mat o kanske ngr nya vänner!!
    Kram

    • Men vad tråkigt, ringdans ska ha lite fart i sig tycker jag… Kanske du får be om att göra en svensk version i år? ;o)
      Underbart kul kväll i alla fall!!

Kommentera

