eReader

Läsa bok digitalt. Hmm….

Älskar ni oxå att sitta på en bokaffär och gå igenom nya, fina böcker? Känna lukten av nytt papper, kanske ha en kaffe i handen och bläddra från sida till sida? Om ni tycker om sånt förstår jag att ni är skeptiska till de nya eReaders som blivit så populära.

Jag var själv skeptisk till en början. Sluta köpa böcker? Låta min bokhylla bara stå där utan att fyllas på? Nej, nej, nej…. Men jo! I och med att jag reser en del har jag kommit fram till att en eReader är just vad jag behöver.

Jag har en Sony Reader, men det finns massor av olika märken därute. Amazon har sin egna Kindell reader;  det finns ett märke som heter Kobo och många fler…

En Sony eReader. Bilden ovan visar eReadern när den är på "sleep".

Med en eReader så köper man e-böcker på internet, eller inne på olika bokaffärer. Sen laddar upp dem böckerna på sin eReader, och börjar läsa! Hur enkelt som helst!

Och man kan få plats med flera hundra böcker i denna lilla mojäng, så om man är ute och reser, behöver man inte dra med sig 3 olika böcker som väger några kilo, utan det räcker helt enkelt med denna eReadern. Dessutom, kan man ladda upp ljudböcker på de flesta av dessa apparater, plus andra dokument. Så om man är affärsman/kvinna och har en massa pdf filer som man måste läsa igenom, så kan man ladda upp dem på eReadern oxå!

eReadern har "touch screen", men du kan oxå använda en liten "pinne" som kommer med eReadern, eller höger och vänster knapparna nere till vänster på eReadern. Bilden till höger visar hur Hemsidan ser ut när man först slår på apparaten.

Men är det inte precis som en iPad? kanske ni frågar er nu. Nej, det är inte det. Dels för att man inte kan göra alla dem grejer som en iPad kan, och dels för att själva skärmen ser ut som vanligt papper! Inte så där glansigt som data skärmar eller skärmen på en iPad. Så man kan läsa på sin eReader i sol och regn, inomhus och utomhus, utan problem. Precis som vilken bok som helst!

Dessutom kan man ändra storleken på bokens text! Hur många gånger har man inte läst en bok där texten är så liten att man funderar på att investera i ett förstorings glas? Det behöver man inte nu. Klicka bara på knappen som har en symbol för ett förstoringsglas, och då kommer det upp en meny där du kan välja vilken storlek du vill ha på din text.

Man kan ändra på textens storlek oxå! Något som jag använder mig mycket av.

En annan sak som väger upp på plus sidan, är att böckerna ofta kostar nästan hälften mot en vanlig bok! Så du kan köpa två böcker, för samma pris som en inbunden bok. Är inte det bra? =o) Det är i alla fall bra för mig, för böckerna här i Nya Zeeland är hemskt dyra. 34 dollar för en bok i affären, och kanske 11-12 dollar för en eBok!

Man kan självklart köpa tillbehör som olika sorters ”plånböcker” att lägga boken i. Det finns alla olika sorters ”plånböcker”, från simpelt, till mer avancerat med inbyggd lampa och grejer. Helt till var och ens behov.

Batteriet räcker i runt 2 veckor, eller mer eller mindre, beroende på hur mycket man läser. Jag läser varje kväll i 30-60 minuter och laddar min eReader ungefär varannan vecka. Så om du ska på en veckas semester i Thailand behöver du inte ens ta med dig laddaren! Fast jag skulle nog rekommendera dig att ta med laddaren i alla fall. Det är trots allt en elektronisk mojäng, och man vet aldrig vad som kan hända.

Sån är det med det. =o) Jag kommer nog fortfarande att älska vanliga böcker och känslan av att bläddra sig fram, men jag är numera oxå ett fan av eReadern. Kanske årets julklapp?! =o) Men jag hörde att iPaden är årets julklapp. Hmm…

Har ni en eReader, eller har prövat en?

Läs mer om Sonys eReader HÄR.

2 thoughts on “eReader

  1. Tufft!! har ALDRIG hört om e Reader, men det vore ju nåt istället för iPod.
    Hör på bok varje kväll…eller somnar till bok varje kv
    all ska det väl vara!

    • Ja, det är riktigt bra att ha. Jag läser mig till sömns varje kväll, och lyssnar på ljudbok när jag går tur. Men nu har jag ingen mer ljudbok, så det är nåt jag ska skaffa när jag kan. =o)

Kommentera

