Inte så bra gjort Wellington

Fler och fler arbetslösa i Nya Zeeland.

Häromdagen kunde man läsa i de NZ tidningarna att det är fler och fler arbetslösa i landet som nu får arbetslöshets ersättning.

Wellington har en Facebook sida. Och igår hade de länkat till en notis i tidningen angående arbetslösheten, och kommenterat följande: ”WTF….Get a job!!”

Gissa om det blev dramaskri runtom i Wellington, och andra delar av NZ för den delen. Jag vet inte hur många kommenterade på detta, men i vart fall runt 100 personer under dem första timmarna efter att inlägget lagts ut. Alla var hemskt arga på Wellingtons Facebook sida och sa det att det finns så och så många jobb, men minst fem gånger så många som söker jobben. Vilket betyder att i slutändan kommer det fortfarande att finnas allt för många arbetslösa.

Det var verkligen ett lågt slag från Wellingtons sida. Folk vill inte vara arbetslösa! Inte alla i alla fall. Och att säga ”get a job!” är bara så lågt. Ja, jag skulle gärna ha ett jobb, om det fanns ett. I och med att det är så många som söker på de få jobb som finns, så måste man nu vara otroligt bra utbildad för att få ett jobb, och har man ingen utbildning, jag då får man jobba på McDonald’s eller liknande och därmed ta 2-3 jobb för att ha råd med sin hyra, el, mat, skolor osv.

Det var många som sa tack och adjö till Wellingtons Facebook sida efter det uttalandet. Idag när jag skulle kolla in det där inlägget för att ha med på det här blogg inlägget, såg jag att de raderat det. Haha…. Ingen ursäkt för vad som sagts, ingenting. Bara en ny kommentar som säger: ”‘Wellington’ ♥’s you all so much…”

Någon skrev på Wgtns fb-sida: "Love's the fact that after making yourself look like a wank, you deleted the posts. Good Job." Verkligen sant...

Struntprat måste jag säga. Men i alla fall… Det är verkligheten. Få jobb och väldigt många som söker jobb. Jag är en av de många som söker jobb just nu, och jag får inte ens pengar från arbetslöshetskassan i och med att jag inte är resident i NZ. Så jag är verkligen i skiten just nu. Så då är det väl bäst att jag slutar blogga och kollar in jobb annonserna igen!

2 thoughts on “Inte så bra gjort Wellington

    • Nej… =o/ Blivit nekad 2 jobb redan (säger man så? Nekad?) Sökte 10 jobb igår, säkert lika många i måndags och runt 5 jobb i söndags och ännu fler förra veckan. Det går så långsamt. Har en jobb intervju nästa vecka. Det är ett jobb på ett ställe där de ta hand om mentalt sjuka personer. Inte så intressant kanske, men ett jobb är ett jobb. Fast de vill nog att jag ska jobba över jul och nyår, och vi har redan planer på resa då, så… Vi får se! =o)

Kommentera

