Ett Kalejdoskop av Europeiska Julsånger

Den Botaniska Trädgårdens lilla scen och piknick plats fylldes upp av åskådare igår under en konsert med Europeiska Julsånger.

Fullt med folk i Botaniska Trädgården för att lyssna på Europeiska Julsånger

Jag försöker förtvivlat få lite julstämning härborta i Nya Zeeland. Inte så lätt kan jag säga. Sommar kläder på rea skyltas brevid julpynt och plast granar.

Tre advents ljus tänds.

Men igår kom känslan krypande under ett kalejdoskop av europeiska julsånger. Det var The European Forum som organiserat en liten konsert i den Botaniska Trädgården i Wellington. Olika Europeiska föreningar kom samman och delade med sig av sina mest älskade julsånger och traditionella danser. Det var grupper från Polen, Malta, Schweiz, Tyskland, Irland, Slovenien, Nederländerna, Ungern, Wales och så Sverige såklart! =o)

Ungersk Dansgrupp framförde lite musik och dans

Den Nederländska gruppen med sina fina träskor och grejer

Det var bra mysigt att sitta på en piknick filt, med ett glas vin, pepparkakor och jordgubbar i den ljumma sommarkvällen. Allt efter som jullåtarna sjöngs ut till en entusiastisk publik, blev det mörkare i den Botaniska Trädgården, och folk tände stearinljus osm de köpt av Röda Korset som fanns på plats. Det blev en riktig myskänsla!

Irländsk musik komplett med step dans!

Polsk Dansgrupp!

Något som var väldigt vackert var när många olika länder sjöng Stilla Natt på sina respektive språk. Inte samtidigt, så klart. =o) Det var lite kul att höra hur den låter på andra språk. Den danska versionen var faktist himla svår att förstå… Inga Norrmän fans närvarande tyvärr men en grupp svenskar skrålade ut den svenska versionen med bravur. =o)

Swedish-NZ Association framförde ett par traditionella svenska julsånger

Welsh kör

Jag har fortfarande inte fått ihop mitt pepparkakshus. =o( Min nacke är lite bättre, men jag är rädd att jag ska helt förstöra pepparkakshuset om jag försöker mig på det medan nacken protesterar. Förhoppningsvis är den lite lösare och mindre smärtsam ikväll. Då ska jag oxå klä granen. Yay!! =o) Köpte en gran igår. Skulle satsa på en riktig gran i år, men efter mycket om och men och diskussion så blev det en plast gran. Blir nog bra det med. Jag får köpa sån där gran lukt på burk. Haha! Ni får se resultatet senare.

Stämningsfullt i den Botaniska Trädgården när mörkret lagt sig

4 thoughts on “Ett Kalejdoskop av Europeiska Julsånger

  1. Oj va vacket Tine! Tom jag fick julkänsla o hemlängtan…Vilken känsla o höra sin jul”nationalsång”, blir tårögd bara på tanken av Sverige.
    Idag är det Lucia o allt oxå! DET har du väl kommit ihåg ;o)=

    • Ja, det var bra mysigt ska jag säga. Glömde glöggen, men drack lite vitt vin istället där på min piknick filt. =o)
      Inte glömde jag Lucia!! =oD Bjöd vänner på glögg, pepparkakor och knäck medan vi övade julsånger inför vårat uppträdande på ett ålderdomshem på torsdag. Idag såg jag på den videon du sände länk till, från svt. Åh…stämning!!!!

  2. Vilken tur att dom anordnar lite jul mys från Världens alla hörn från dom som kommer från andra länder runt om på jrden- Och du plastgran fgår också bra vi har ju haft det LÄÄÄNGE

    • Visst är det bra att dem anordnar såna saker runt jul! Man vill ju ha lite av sin egna kultur, trots att man bor borta från hemlandet.
      Det blev plast gran på oss. Den är fin, men så kort! Eller är det jag som är väldigt lång… Hmm….

Kommentera

