Vänner på Middag

Igår hade vi några vänner på middag. Jag bestämde mig för att ordna en kväll i Svensk anda.

När gästerna anlände blev det Glögg, Pepparkakor, Lussekatter och Knäck. En bra start på kvällen. Glöggen fick igång på snacket kan man säga. Hehe… =o)

Till middag blev det en traditionell rätt med Köttbullar, Potatis, Lingonsylt, ärtor, sallad och till och med Hårt Bröd! Underbart gott, och mina gäster älskade maten. Det visade sig att de varit i Skandinavien ett par gånger och älskade den svenska maten. De pratade till och med om Lingonsylt innan de ens visste vad vi skulle äta till middag. Lite roligt!

 

Köttbullar och Potatis. Yummy!

Jag serverade oxå inlagd gurka till middagen. Jag la in gurkan själv och kom på mitt egna lilla recept. Det blev skitgott!

Så här gjorde jag: Blanda vit-vins vinäger, socker, sweet & sour sås och juice från en citron. Skiva en gurka mycket tunt. Du kan använda en osthyvel och skiva gurkan med. Blanda ner gurkskivorna i lagen och ställd det i kylskåpet i åtminstone 1 timme innan middagen serveras. Så gott! =o)

Du kan lägga till fin hackad chilli oxå, och servera med ”Chicken Skewers”. Eller lägg till dill. Oxå himla gott. Det finns så många sätt att göra inlagd gurka på.

 

Gör egen inlagd gurka!

Samma dag hade vi fått ett paket från SweNZ Taste med pepparkakor, kaviar, hårt bröd och… Julmust!!! 10 flaskor med julmust till Moi! Yes! Jag drack lite julmust efter maten, de andra höll sig till vin, te och juice. Konstigt. ;o) Det blev oxå lite nötter och ost till efterrätt som våra gäster tagit med sig. Men vi var alla för mätta för att få i oss ost och grejer.

 

JULMUST!!! =oD

En mycket trevlig kväll med god mat och gott sällskap!

4 thoughts on “Vänner på Middag

  1. Provade ”glögg och apelsinsill” på julbord i Göteborg. Riktigt gott! Men hur man gör?- inte en aning…håller på att lära mig sticka =)

    • Det lät faktist gott! Även fast jag inte är en sillätare. Måste ju finnas att få tag i recept nånstans. Eller så lägger man bara kanelstång, nejlikor, kardemumma, ingefära, apelsinskal och kanske en däsch med rödvin i lagen för att få till en glögg och apelsinsill! =o)
      Kul med stickning! Jag vill oxå lära mig det. Ska be mamma när jag far hem till Sverige nästa gång. Lycka till!

Kommentera

