Jul i Nya Zeeland

Hur firar man egentligen jul, när solen skiner, himlen är blå, palmerna vajar i vinden, folk grillar på stranden och tomten kommer i badbyxor?

Trots att jag bott i Nya Zeeland i 5 år, så är detta min första jul härnere på andra sidan jorden. För mig blir det en relativt traditionell ju, i alla fall i matväg. Men hur firar dem egentligen jul i Nya Zeeland?

Jag frågade mina vänner det igår, och det största de kunde tänka på var att grilla utomhus, spendera tid på stranden och ”christmas crackers”. Christmas Crackers är smällkarameller helt enkelt. De säljs överallt härnere, och vid middagsbordet delar man en smällkaramell med någon annan vid bordet. I karamellen finns olika skämt, godis eller annat skoj. Så där sitter de vid middags bordet och berättar skämt för varandra. EN otroligt bra idé måste jag säga! Då får man nåt att prata om, om samtalsämnena tryter. =o)

Traditionell Pavlova till efterrätt på jul.

Det är vanligt att äta en sorts traditionell engelsk julmiddag i Nya Zeeland, eller så blir det Barbecue. Men många jag pratar med säger att de håller sig till kalkon och sånt på julafton eller juldagen, och sen massa grillning resten av dagarna runt jul. Det är ju trots allt sommar. Efterrätt är viktigt och det blir Pudding, Glass, Jelly eller Pavlova är vanligt. Pavlova är en sorts maräng efterrätt serverat med grädde, fruktsallad, eller bara några goda jordgubbar.

Kanske måste pröva på Kalkon nån jul?

Familjen är viktig runt jul, även här i NZ såklart. Och många samlas i familjens stuga eller reser bort över jul och nyår. Sen blir det bad, grillning, boll lekar och annat kul tillsammans med hela familjen.

Nya Zeelands officiella julträd: Pohutukawa

Självklart pyntar dem lika mycket härnere som hemma i Sverige, men det är mer traditionellt engelsk eller amerikanskt och mycket bling och lampor runt fönstren och sånt. I och med att det är ljust så länge på kvällarna så ser man inte ljusen som folk har dekorerat med förrän runt 21 på kvällen. Julträdet är oxå en satt punkt i alla hus, och dessutom har dem ett alldeles speciellt julträd i Nya Zeeland. Pohutukawa trädet är känt som det ikoniska Nya Zeeländska julträdet. Det blommar runt December, och dess otroliga, röda blommor fyller hela trädet. Det är verkligen vackert! Hela alléer med Pohutukawa träd pyntar vägar med sina röda blomster.

Närbild på Pohutukawa blomst.

Santa Parade, konserter i parken, julsånger och mycket annat föregår i veckorna före jul. Och det mesta är gratis. Bara packa en piknick korg och slå dig ner i parken och lyssna till julmusik. Det måste jag säga har varit höjdpunkten med jul härnere.

Ja, detta är jul i Nya Zeeland. Vad det blir för mig och min partner vet jag inte riktigt än. En god frukost, kanske en promenad och så självklart skinka, julmust, köttbullar och annat gott till middag. =o) Det blir en blandning av svenskt och Nya Zeeländskt som sig bör. Får börja komma på våra egna traditioner helt enkelt.

Hur, och var, ska ni fira jul?

3 thoughts on “Jul i Nya Zeeland

  1. Oj va mysigt…kunde tänkt mig o hiva mig på den där grillningen, sitta ute med en kall drink efter maten, smällkarameller, se på solnedgången…mmm. Leka med barnen (när vi kommer ner!)

Kommentera

