Regn och bad

Lurigt väder med regn och solsken samtidigt.

Ända sen vi planerat en resa till Sydön på ”jullovet”, har jag sett fram emot att besöka Abel Tasman National Park. Jag har varit som ett litet barn och sett framför mig solsken och de långa, vita sandstränderna i national parken.

Sånt här såg jag framför mig när jag drömde om Abel Tasman National Park. (Biden är lånad)

Abel Tasman National Park är Nya Zeelands minsta National Park. Parken är döpt efter Abel Tasman som var den första Europeiska utforskaren som såg Nya Zeeland.

Det var ganska fint väder i början på turen genom Abel Tasman National Park.

Lyckan var stor när vi den 27 December tog en båttaxi runtom i national parken. Vi skulle gå av vid ett ställe och gå runt i några timmar och fotografera och filma, se fåglar och annat djurliv, njuta av naturen och självklart bada i det klara vattnet.

Denna stora sten ser ut som ett klyvet äpple, därmed namnet "Split Apple Rock".

Men drömmarna och förhoppningarna regnade bort. Dagen började så vacker, men medan vi for fram på havet i Abel Tasman National Park började det regna. Regnet ökade bara mer och mer och vi fick besluta oss att stanna på båttaxin istället för att gå av och gå en promenad. Inte kul att bli dyngsur och vandra runt med kameror runt nacken. Men vi fick i alla fall se lite av national parken.

Molnigt och dimmigt när vi besökte national parken.

Efter turen på båttaxin stannade vi i Kaiteriteri (där båttaxin stannar) och åt lunch. Då kom solen fram igen och värmde våra frusna kroppar. Vi bestämde oss för att stanna i Kaiteriteri en stund och jag fick bada i det 17 gradiga havet och sola medan fint regn föll över min kropp. En ganska lustig känsla. En stekande sol, och kallt, fint regn samtidigt. Det var så skönt att bada i havet och jag njöt i fulla drag, trots att jag aldrig fick vandra runt i Abel Tasman National Park. Men det får bli en annan gång helt enkelt! =o)

4 thoughts on “Regn och bad

  1. Hej
    Så roligt och få en hälsning från en värmländska i Nya Zeeland, när jag skrivit kommentaren ska jag läsa igenom din blogg. Vi har stugan utanför Arvika, gränsen till Glaskogen. En liten skogssjö, men supermysigt. Ser att du råkat ut för kraftiga regn, ni har väl sommar nu. Ska bli jättekul och läsa vidare. Vi hörs
    Varm kram
    AnnaMaria

    • Hej!
      Tack för koselig kommentar! =o)
      Supermysigt med skogssjö! Arvika är inte så långt ifrån där jag kommer ifrån. Jag växte upp utanför Karlskoga.
      Ja, det har varit massa regn i NZ, men mer i Australien! Vi har klarat oss riktigt bra här borta.
      Hoppas du kommer att gilla bloggen.
      Kram
      Tine

Kommentera

