Arbeta Gratis

Betala gärna för resor lite hit och dit, men ge mig sen dina bilder gratis!

Om och om igen får jag mail som säger något i likhet med: Ge mig dina bilder så nämner jag ditt namn!

Yay! Underbart! Det är vd jag alltid velat! Jag kan bo på gatan, bara du nämner mitt namn i din bok eller tidning!

För större bild, klicka Här.

 

 

Whatever! Om man börjar göra saker gratis för folk, då fortsätter det sen i den stilen, eller så säger folk att de kommer att ge en ”credits”och sånt. Credits sätter inte mat på bordet, betalar räkningar eller annat. Nej, åh, nej… Betalt ska man ha. Hur ska man annars komma nånstans i världen?

Förra året till exempel var det en gammal klasskamrat till mig som ville att jag skulle Color Grade en musik video gratis. jag fick sätta ner foten, och till sist blev det klart att ajg skulle få betalt. Reducerat pris dock, men jag lärde mig massa från den händelsen. Nu verkar det som han vill jobba med mig igen. Gissa om jag ska ta betalt! Och denna gång, inga rabatter.

4 thoughts on “Arbeta Gratis

  1. Ohoj, kul att han kommer tillbaks o vill ha mer jobb gjort ;o)=
    Hoppas firman kommer på benen så ni får jobba mer effektivt o kan få ut namn, bilder mm.
    Jobba gratis, njaaa…berpr så mkt på o i vilken utsträckning. men är det gratis är det kanske mer snack om o hjälpa, inte jobba!!

    Kram

    • Ja, det är mer hjälp tycker jag oxå. Men man måste se upp lite med det där. Man kan ju hjälpa familj och nära vänner, men om man jobbar gratis för alla vänner blir det så fel i slutändan och man kommer aldrig nånvart liksom.

  2. Nja, det gäller nog att ta betalt för sitt arbete. Det kan vara svårt, men man måste se om sitt hus. Det gäller nog att vara tydlig, det finns ju så många sätt man kan säga saker på, man kan ju resonera lite om saken, men betalt måste man ha om det är ens näring. Och sen en annan aspekt är att om man inte tar ordentligt betalt så gräver man en grund hos andra att man själv inte värderar sitt arbete ordentligt så det gäller att stå på sig. Annars gör någon annan det.
    Kramar

    • Absolut! Ryktet går och fler folk kommer till en och ber om ett jobb gratis, eller för väldigt lite pengar. Och tyvärr är det så i Nya Zeeland att väldigt många inte tar betalt för sitt arbete i början på karriären, att många i film industrin tror att det är sån det SKA va. Helt sjukt. ”Gör jobb gratis i början, sen kan ni börja ta betalt”, fick vi höra på film skolan. Min pojkvän, som jobbar i film industrin, sa att det var det värsta vi kunde göra. Bättre att ta betalt från dag ett. I alla fall…. =o)

Kommentera

