The King’s Speech

The King’s Speech, was like a very good book; hoping it would never end. And when it did; wishing for a sequel.” – Tine på Facebook

Kom precis hem från bio, där jag såg filmen The King’s Speech. Det är en av de bästa filmer jag sett på mycket länge!

Collin Firth som King George VI i The King's Speech

Filmen, i kort, handlar om Kung George VI och hans stamning. En enkel berättelse, men med underbara skådespelare som Collin Firth, Geoffrey Rush och Helena Bonham Carter, blir den ”enkla” berättelsen ett mycket angenämt tidsfördriv.

Collin Firth gör rollen som King George VI, otroligt bra. Har nog aldrig sett honom göra en bättre roll förut. Jag hoppas naturligtvis att han vinner en Oscar i årets Oscars gala. Nominerad är han i alla fall. Samma med Geoffrey Rush, som spelar Collin Firth talpedagog. Han är helt otrolig i sin lite excentriska karaktär. Han är nominerad för ”Best Supporting Actor” och jag håller tummarna för honom oxå.

Geoffrey Rush som Collin Firths talpedagog

Helena Bonham Carter har aldrig varit en utav mina favoriter, men att se henne i en allvarlig roll, var uppfriskande! Hon gjorde ett mycket bra jobb, och även hon är nominerad för ”Best Supporting Actress” i The Academy Awards i år.

Collin Firth och Helena Bonham Carter

Jag känner mig väldigt lycklig efter att ha sett The King’s Speech. Ni vet den där känslan man har när man läser en väldigt bra bok som man bara inte kan lägga ifrån sig. Sån känner jag (och kände när jag såg filmen) just nu. Jag vill se den igen!

Och filmfotograferingen (eller cinematography som det heter på engelska) var helt otrolig. Underbar ljussättning, naturtrogen färg korrigering, vackra kamera vinklar…Ja, det var helt enkelt en perfekt film upplevelse, nåt man inte får väldigt ofta.

Jag säger bara: Se den!

2 thoughts on “The King’s Speech

  1. Hej Tine..
    Vad roligt att du hittade till mig och tack för din fina kommentar:) Jag renoverar och kommer att sälja men jag målar även åt andra personer:)
    Åhh vad härligt att bo på den andra sidan:). Jag hade gärna haft sommar nu också:)
    Kramar Linda

    • Tack för kommentar, alltid kul att veta vem som läser bloggen.
      Ska bli kul att fortsätta följa din blogg och se vilka vackra gamla möbler och annat som du blåser nytt liv i. =o)
      Det är lite annorlunda att ha sommar nu, ”upp och nervända-världen”! Vet inte om jag någon sin kommer att vänja mig.
      Kram

Kommentera

