Produktion har bara Börjat

Äntligen blev det tid för lite video projekt!

Så är jag äntligen tillbaka framför min kära MacPro och arbetar med nya video projekt.

Har precis satt upp mitt nya Final Cut Pro projekt, och lagt in karta av Nya Zeeland som jag börjat animera.

Igår gjorde jag två av de 4 element som ska vara med i introt till mina videos om platser runtom i Nya Zeeland. Jag hittade en gammal karta av landet som jag förberedde för Final Cut Pro. Gjorde oxå en stämpel, en sån som är på gamla brev och vykort, som jag ska ha med i introt. Fick lite hjälp av mig partner med det sistnämnda. Bra att ha honom ibland! =o)

Jag använder en Canon 550D när jag filmar och fotograferar. (bild lånad från internet)

Jag försöker nu animera mina två element i Final Cut Pro, medan jag ”transcode” alla mina klipp från vår resa på Sydön. Det är nämligen så att när man filmar med en Canon HDSLR kamera, så spelar den in i ett Kodek som kallas H.264. Detta är ett smart Kodek, som tar massa information och gör så att all den information kan samlas

Ska skaffa mig en Canon 7D, eller annan bättre kamera en dag....(bild lånad från internet)

i en enda liten fil. Låt oss ta ett stort A3 pappersark och säg att det är informationen. Men filen som vi spelar in kan bara få plats på en yta som är 2×2 cm. Så A3 papperet behöver vikas för att bli så litet som 2×2 cm. Följer ni med?

 

När man sen ska använda dessa klipp i ett klippar program som till exempel Final Cut Pro, Avid, Premiere Pro etc, så är det bäst att ändra Kodek på klippen innan man börjar med sitt klippar projekt. Varför? För att annars måste klippar programmet ta dessa små 2×2 cm pappersark och väckla ut dem till sin rätta storlek för att kunna se all information, och detta tar tid och programmet blir lite slött.

Jag klipper mina videos på min Final Cut Studio 2 suite. (bild lånad från internet)

Därför är det bättre att ”transcode” alla klipp till ett bättre, och smartare Kodek innan man börjar klippa. Eller, ja, ett Kodek som passar bättre för klippning helt enkelt. Jag använder ett Kodek som heter Apple ProRes 422(HQ). Det är som en mellanhands Kodek. Det betyder att det är ett Kodek som ska mer användas medan man klipper en film, för det tar relativt liten plats på din hårddisk, och det kan ge dig mycket bra kvalitet på dina klipp. Men det är inte direkt ett Kodek som ska användas för dina slut produkter. Både H.264 och AppleProres 422 komprimerar information, fast på olika sätt. När man sen ska bränna en DVD med sina filmer, eller ladda upp en film på internet, behöver man igen exportera sin video till ett annat format. Och det formatet beror på vad mycket information du ska bränna på en DVD i och med att du bara kan bränna så och så många GB. Samma med internet. Filerna du laddar upp på Youtube eller Vimeo kan inte vara för stora. Jag brukar exportera mina videos till antingen QuickTime filer eller tillbaka till H.264 när jag laddar upp en film på Vimeo.

På Wikipedia står det att ett Kodek ”kodar en dataström eller signal för överföring, lagring och tolkar den för uppspelning eller redigering.”

Stämpeln jag gjorde igår som ska användas i mitt intro.

I alla fall… Mycket tekniskt nu, så förlåt till alla som bryr sig föga om såna saker. =o)

Jag ska nu fortsätta med mitt intro och återkommer med uppdatering vid ett senare tillfälle.

2 thoughts on “Produktion har bara Börjat

  1. Va spännande med ny film!!
    Nej, fattar väl egentligen inte SÅ mkt men det är ju altid kul o lära sig na saker…sliter ju med lilla photoshop jag då ;o)=

    Kram Anna

Kommentera

