Lycka

Vad är lycka egentligen och finns det något sätt att öka lyckan på?

Häromdagen kände jag mig så trött, ledsen och deprimerad, och till råga på allt hade jag hemsk hemlängtan.

Jakten på Lyckan är en ny TV-serie på SVT2. (Bilden är lånad från internet)

Jag värmde på en kopp kaffe, borrade ner mig i soffan med en liten filt om benen och såg på Jakten På Lyckan, en ny TV-serie på SVT, med Hanna Hellqvist.

Hanna är en lite otippad idol för mig. För tio år sen hade jag stört mig på denna tjatiga, högljudda Värmländskan, men nu lyssnar jag på henne varje dag på radion på programmet Morgonpasset i P3, och läser hennes kåserier på DN på internet. Jag älskar hur hon kan ta enkla händelser, känslor eller nyheter, och lägga upp dem på ett fat för dig att beskåda. Hon gör det så bra.

Hanna Hellqvist är journalist, författare, radio pratare och nu oxå programledare i TV. (Bilden är lånad från internet)

Hanna har många gånger i radio påpekat att hon är deprimerad, och i denna nya program serien, försöker hon alltså finna lyckan, eller se vad som gör oss lyckliga. Hon besöker miljardärer, får skratt terapi och finner ut om man kan öva sig till lycka.

Gott att ha en bild på kära syster yster och mig på mobilen, det är lycka. =o)

”Vad gör mig lycklig”, tänkte jag när jag såg på det första avsnittet på SVT Play. ”Min familj”, blev snabbt svaret. Ett sms från någon i familjen, en bild på mailen, mysa med pojkvännen eller att få skypa i några timmar med familjemedlemmarna hemma i Skandinavien; det är lycka! Jag har till och med en bild på mig och min syster på min mobil för tillfället, för när hemlängtan blir för stor (som den blivit ofta i det sista), då är det skönt med en bild. Ibland kan bilden bli för mycket dock, och tårarna väller upp i ögonvrån.

Vad gör dig lycklig, och tror du att vi kan öva oss på att bli lyckligare?

Följ Hannas TV-serie på SVT Play, eller på vanlig SVT2, på tisdagar kl 21.30.

4 thoughts on “Lycka

  1. HEMLÂNGTAN ja…tror vi siter i samma sits syster min!!
    Håller på att förgås här uppe…ingenting är särskilt kul just nu…trots att snön är vit ;o)=
    Vad gör man då åt det…deppar vidare o kommer gladare ut av det kanske?!
    Vi får helt enkelt skya i helgen!!

    Kram Anna

    • Huff, är trött på att ha hemlängtan…. =o(
      Vi kanske kan försöka med skype din torsdag morgon eller din fredag morgon eller kväll? Hämtar ju upp Anna och hennes pojkvän vid 14 på lördag så skype lördag eller söndag blir lite svårt.
      Ska bli gott med svenskt besök!!!

  2. Åh, jag känner igen mig. Det kommer krypande med jämna mellanrum, denna längtan hem till familj och nära vänner i Sverige. Så bra tips på tv-serie, jag som är tv-slav kan tänka mig att ge den ett försök också =) Kram / Anna

    • Det är verkligen svårt att vara långt ifrån familjen. Är ju inte bara att ta bilen och fara på en kopp kaffe. Gott i alla fall på ett vis att veta att det är fler därute som har det lika svårt som jag.
      Kolla in ”Jakten på lyckan”, en mysig liten serie tycker jag. =o)
      Tack för kommentaren! Alltid lika koselig. =o)

Kommentera

