Första Hjälpen

I dagarna två har jag fått lära mig om DRS ABC, CPR, PRICED, RED, AVPU, HARM, och alla möjliga förkortningar…

I och med mitt jobb som timarbetare på ett hem för Mentalt sjuka personer, genomgick jag igår och idag en kurs i Första Hjälpen.

Köpte lite kaffe innan kurse satte igång idag. Det var skållhett!!! Brände tungan. =o(

Jag gick en kurs för lite över 2 år sen, när jag studerade på Film Skolan, men man måste ”refresh” sina kunskaper vartannat år. Jag var tvungen att göra hela kursen igen för det är mer än 2 år sen jag gjorde min kurs. Men det är ok! Då lär man sig ju mer! =o)

Här satt jag och njöt av frisk morgonluft! =o) (bild tagen med mobilen...)

Förutom att jag var så trött båda dagarna att ögonen stod i kors, så hade jag faktist kul! Alltid speciellt att blåsa luft i den där dockan och trycka ner deras bröst, rulla runt de andra ”eleverna” i ”recovery position” och såna saker, men lärorikt!

 

 

Här sitter jag och slurpar kaffe och läser bok. =o)

Idag kom jag tidigt till Röda Korsets byggnad där kursen hölls. Så jag köpte en kopp kaffe och satte mig på en park bänk i solen och njöt av kaffe, sol och min bok ”The Count of Monte Cristo”. Det kallar jag en bra start på dagen!

Nu är jag en ”certified Firt Aider” igen, och det känns bra. =o)

DRS ABC = Dangers, Response, Send for Help, Airway, Breathing, Circulation.

CPR = Cardiopulmonary resuscitation

PRICED = Prevention, Rest, Ice, Compression, Elevation, Diagnosis

RED = Rest & Reassure, Elevate & Expose, Dressing & Direct Pressure

AVPU = Alert, Voice, Pain, Unresponsive

HARM = Heat, Alcohol, Running, Massage

Kommentera

