Yasi har tagit över Queensland

Cyklonen Yasi slog till i Queensland, Australien, men var är nyheterna?

Uppe med tuppen idag, och medan jag äter min frukost i ett vindstilla Wellington, läser jag nyheterna på internet och försöker febrilt hitta information om Kategori 5 cyklonen som svepte in över Australien inatt. Men ingenting…

Var är då alla nyheter? Det finns uppdateringar om protesterna i Egypten, men bara en artikel i NZ Herald som knappt berättar något om nattens händelser. På Aftonbladet twittrar en svensk om vad han hör och ser borta i Queensland, men även det är ganska magert.

Redan timmar innan cyklonen Yasi slår till, är vindstyrkorna starka och rycker upp träd med rötterna.

Meterologen, Geoff Douel, sa att cyklonens mitt, eller öga som det kallas, var 60 km från en sida till den andra, med en vindstyrka på runt 300km/h. I NZ Herald står det: ”The power of the storm has been described as being as destructive as an atomic bomb. Weather experts say it is packing enough energy to power the planet for a year.”

Ögat på Cyklonen Yasi, är lika stort som Nya Zeelands Nordö!

Men som sagt…inga nyheter om hur folk klarade stormen, eller vilka skador som cyklonen lämnade efter sig. Jag får läsa mer senare. Nu ska jga iväg på min andra dag på Första Hjälpen kursen.

Läs HÄR om ”How Cyclone Yasi Compares around the World”.

Kommentera

