Min Trädgård

Vaknade upp till hemsk värme, ingen syra och kvalmighet…

Det var mulet, varmt och kvalmigt denna morgonen när jag slog upp ögonen. Lakanen klibbade fast på kroppen och munnen kändes snustorr. Såna dagar är inte trevliga.

Men det har blivit bättre utöver dagen. Solen har trängt undan molnen och skiner nu starkt och högt på himlen. Molnen ligger och surar i horisonten. Cikadorna spelar febrilt ute i det gröna och hela gräsmattan rör sig av små gräshoppor.

Topp: En utav flera gräshoppor som hoppade runt på min lilla gräsplätt. Under: En cikada som satt i skuggan och vilade...

Så här på eftermiddagen är fortfarande väligt varmt och lite kvalmigt, men en liten bris hjälper på det där klibbiga och nu kan jag ha dörrarna öppna i köket och få lite frisk luft.

Jag tog en liten tur runtom i ”trädgården” innan lunch och såg på våra växter. Olivträden på baksidan av huset växer sig fina och stora, men där finns inga oliver än. När kommer dem månne? Är det en höst ”frukt”. Måste läsa på lite om det där. Våra Rosmarin ”buskar” växer vilt överallt känns det som, och vi som inte använder så massa Rosmarin i matlagningen.

Som ni kanske förstått så är det inte vi som planterat allt vi har i trädgården. Det var de förra ägarna (de som nu är våra grannar) som planterade och fick ihop vår trädgård.

Topp: Vad heter den här "växten"? Vi har flera i trädgården. Mellan: Bara en liten del av de rosmarin "buskarna" som vi har. Underst: En liten oliv kvist...

Nu blir det kaviar och ägg smörgås, yoghurt och en kopp kaffe till lunch. Sen kanske en promenad?

6 thoughts on “Min Trädgård

  1. Härligt med värme, om än kladdigt!
    Olivkvistarna är ju fina o ta in o pynta med, göra en krans, ha i flaskor mm.
    Checka in andras bloggar hur de använder olivkvistar o pyntar med ;o)=
    Du kan kanske ta in rosmarin oxå o göra nåt med…krans!
    Den översta växten på minner om rosenrot, iaf de jag sett här uppe.

    Ha en fin kväll!

  2. Phu.. så mycket backar, det är kuperat där du bor. Du får bra motion på dina rundor. Den altanen för bilar skulle jag inte våga köra ut på, men det var en bra idé. Jätteroligt och få en rundtur och se var du bor.
    Stor kram och trevlig helg
    AnnaMaria

    • Kul att du kom på promenad med mig! ;o)
      Ja, det blir några kullar att gå upp- och nedför, men det blir extra motion på det, som du säger!
      Trevlig helg till dig oxå!

  3. Hej Tine!
    Härlig tur du tog med oss på! Så grönt och frodigt det är i dina omgivningar!
    Kul att du hittade till min blogg så jag fick kika in på din! Har tittat på alla härliga foton från NZ ! Fotona från Mount Cook var helt fantastiska!
    Trevlig helg på NZ!
    Kram Anna

    • Tack för att du blev med på turen! ;o)
      Alltid trevligt med kommentarer, och kul med en ny besökare!
      Kul att du tycker om bilderna på Mt Cook. Det är ett vackert berg det där, skulle vilja besöka det igen snart. Får se hur det blir med det. =o)
      Tack för titten och välkommen åter!
      Trevlig helg hemma i Svealand!
      =o)

Kommentera

