Nu börjar det

Det finns äntligen ett datum för starten av The Hobbit!

Nu finns det information om att inspelningen av The Hobbit, börjar den 21 Mars 2011. Det har varit mycket som satt käppar i hjulen för den här produktionen.

The Hobbit börjar spelas in i och runtom Wellington, Nya Zeeland, den 21 Mars 2011. (Bild lånad från internet)

Först var det problem med produktions bolaget MGM (Metro Goldwyn Mayers) som gick i konkurs. Sen hoppade regissören Guillermo Del Toro av projektet (det är reporterat att detta var pga alla förseningar). Efter det demonstrerade skådespelare i Nya Zeeland och sa att de blev orättvist behandlade (bara massa struntprat enligt mig då…). När Warner Brothers (den produktionsbolag som tog över efter MGM), Nya Zeelands premiär minister och Peter Jackson m.fl. äntligen hade kommit till en överenskommelse, och filmen planerades att bli filmad i Feberuari, blev Sir Peter Jackson sjuk.

Efter sjukdom gör Sir Peter Jackson sig redo för att spela in The Hobbit. (Bild lånad från internet)

Sir. Peter Jackson hade ett blödande magsår och lades in på sjukhus där han opererades. Han är nu på bättringsvägen och datum för inspelning är nu den 21 Mars 2011.

Mikael Persbrandt ska spela Beorn i The Hobbit. (Bild lånad från internet)

Hoppas att de kommer igång då och att inte fler saker ska stå i vägen för att denna film i två delar ska bli gjord. Hoppas oxå jag kan få nåt litet jobb på filmen… Jag mailade Produktions bolaget idag, och hoppas på ett svar om inte alltför länge. Jag ska föreställa mig själv där på setet av The Hobbit, arbeta och göra ett bra jobb. Se Mikael Persbrandt i sin roll som Beorn, eller James Nesbitt (en gammal favvo skådespelare från favorit serien Kalla Fötter) som ska spela Bofur (en av dvärgarna). Vore ju inte heller några fel att få en glimps av Sir Ian McKellen, Cate Blanchett, Christopher Lee, Elijah Wood, Sir Peter Jackson själv (fast honom har jag redan sett), och många fler. Jag ska verkligen se allt detta framför mig och föreställa mig på jobb på setet av The Hobbit. Jajamen! Det är ju det boken The Secret säger att man ska göra. Hehe. =o)

Kram!

2 thoughts on “Nu börjar det

  1. Såg att du ville ha receptet på Briam från Eva i Aten. Jag har en gång sparat det så håll till godo:

    Nu ska ni få receptet på en jättegod och nyttig grönsaks-ugnsrätt, Briam!

    Tillagningstid: 40 min, ugnstid: ca 2 tim.

    Aubergine (3 medelstora)
    Zucchini (7-8 medelstora)
    Morot (2 stora, mycket tunna skivor)
    Paprika (2 st, gärna 1 gul + 1 röd)
    Blomkål (1 liten)
    Broccoli (1 liten)
    Potatis (5 medelstora skurna i små bitar)

    Att beskriva storleken sådär är visserligen lite vanskligt! T.ex så väger 5 medelstora potatisar här ca 800 gram…

    Nåväl, skär grönsakerna i ganska stora bitar och lägg i en stor ugnsform;

    Häll därefter på:
    1,5 dl olivolja
    2 dl vatten
    1 burk tomatkross, 400 g
    passerade tomater, ca 2 dl
    salt 2½ tsk, peppar 2 krm, oregano 1½ tsk
    1 vitlöksklyfta, pressad

    Blanda och rör om. Sätt in i ugnen på 200 grader (top+bottom heat, ej circotherm – just den här rätten blir inte lika bra då, har provat!) i ca 2 timmar. Tag ut och rör om ett par ggr under tiden. Täck ev med aluminiumfolie sista halvtimmen.

    Det här är en typisk grekisk maträtt som dock inte brukar innehålla blomkål och broccoli. Man serverar Briam med fetaost, men vi brukar ha lättyoughurt naturell (nu vet jag inte hur det blir med det i Sverige, den svenska youghurten är ju flytande medan youghurt här är liksom kompakt. Kanske Crème Fraiche?) till, och färskt bröd.

    (Den här rätten passar oxå perfekt att serveras tillsammans med stekt fläskfilé.)

    Jag har fyllt en ugnsform på 35 x 40 cm drygt med grönsaker. Det blir väl ca 7 portioner (ej personer). Kom ihåg att ta mindre vätska oxå med mindre grönsaker

Kommentera

