Den där hjärtan dagen…

Ja, idag/igår firas/firades det runt om i världen. En dag som jag egentligen aldrig firat eller förstått varför den firas…

Sankt Valentin dagen firas inte längre till hyllnad av ett helgon, numera är det mest ett jippo och en ursökt att ge bort blommor, kort, ringar, fria till sin kära eller göra mindre lyckligt lottade barn ledsna i klassrummet.

Efter vad jag snabbt läst mig till, så firas Alla Hjärtans Dag, eller Valentin Dagen, eller Sankt Valentin, till minne av ett helgon som hette just Valentin. Ingen vet exakt varför hans dag firas eller vem Sankt Valentin var, men man började fira den 14 februari så tidigt som på 1300-talet.

Ett gammalt Alla Hjärtans Dag kort. (lånat från internet)

Under medeltiden uppstod länken mellan valentin dagen och romantik. Man tror att det uppkom när folk såg att fåglar letade efter partner i februari. Pojkar och flickor började fantisera om vem skulle bli just deras Valentin. Senare blev den 14 februari en dag för parlekar och senare började man skriva kärleksbrev och rimmade dikter till varandra. På 1800-talet kom de första Alla Hjärtans Dag korten ut och det var bara början till den kommersiella dagen vi firar idag.

Jag har aldrig firat Alla Hjärtans Dag. Det har mest varit ångest inför dagen när man gick i skolan. Alla skulle skriva brev och lämna till den man var småkär i, och på dagen kom andra elever runt och delade ut roser till de mest populära i klassen. Aldrig kom det något till ”lilla” Tinefis.

Ett annat vintage kort. (lånat från internet)

I år firade jag inte heller dagen, men jag spenderade den med pojkvän och svenska vänner på Nya Zeelands sydö. Vi körde från Motueka till Picton för vi skulle tillbaka till Wellington efter en mycket underbar helg på Sydön. =o) Men jag berättar mer om den resan ikväll eller imorgon.

Idag skiner solen Deluxe här i Wellington och det är i princip ingen vind! Det blir en varm dag idag. Gott för mitt svenska besök som idag har sin sista dag här i landet. =o)

Glad Alla Hjärtans Dag till er alla!

8 thoughts on “Den där hjärtan dagen…

  1. Hej där!
    Så mysigt med en tur ner på Sydön! Ska bli kul att läsa vad du skriver om det! Ha en toppen tisdag!
    Kram från Anna i ett blåsigt, minusgradigt Skåne

  2. Så, sista dagen… :o( Gott att Wellington visar sig från sin bästa sida så de kommer SNART IGEN!

    Valentin, tror ine mannens en vet att den var igår!
    Klem Anna

    • Tur med väder, men tråkigt att de ska fara hem. =o( Har haft en bra dag i alla fall som avslutades med mycket god mat på Chow. Vi arbetar redan hårt med att få dem att komma hit igen snart! Nej, valentin firades inte här heller. Blir aldrig nåt med den dagen… Kram!

  3. Vad roligt att du hittade in till mig så att jag fick se lite av din värld också! Så spännande med en blogg hos någon så långt borta som du!

    Tycker dock att du får ganska liten utdelning i form av kommentarer på det antal besökare du har, är det unika besökare eller antal sidvisningar som du räknar? Jag har kommit fram till att ungefär en fjärdedel av mina unika besökare skriver en kommentar, men din statistik verkar ju onekligen mycket sämre om bara 4 av drygt 200 orkar klämma ur sig några rader… Man blir ju så glad av en rad, att någon sett det man skrivit och inte bara klickat förbi…

    Apropå valentin fick jag en chokladask av min man, på baksidan stod det ”Christmas special”… 😉

    • Hej Anni och tusen tack för din kommentar, det är ju alltid trevligt! =o)
      Jo, du har rätt…Jag har haft som mest haft 230 views på min blogg under en dag, och den dagen fick jag 2 kommentarer. Inte så massa. Men jag antar att det är så..De flesta skummar igenom nåt inlägg och lämnar snabbt bloggen igen. lite synd, men, men….
      Jag får i genomsnitt mellan 70-100 views per dag på bloggen, och kanske 1-2 kommentarer.

      haha! Rolig valentine. =o) Vi gör aldrig något av det. Är liksom inget vi tänker på.

      Tack igen för att du tittade innom, och välkommen åter!
      =o)

  4. Hei! Prøvde du deg på knekkebrødbaking? Her produserers det stadig vekk, men det går også bra å spise Wasa Husman 🙂

    Vi feirer ikke valentinsdag – jeg setter mer pris på en overraskelse i hverdagen, enn en blomst på en dag andre har bestemt at mannen min bør gi meg oppmerksomhet. Det føles mer ekte de der andre dagene 🙂

    Høres ut som du har hatt det trivelig med besøk fra Sverige. Du får suge lenge på den karamellen 🙂

    Kanskje, en gang, når barna blir større, skal vi begi oss på reise ned til Australia eller New Zealand. Jeg har vært i Australia, og det kan gjentas – men jeg flyr ikke så langt med små barn på turistklasse…..så det får vente.

    Hilsen fra Moccamamma 🙂

    • hej!
      Det har tyvärr inte blivit någon bakning än. Kanske att jag får tid den här helgen!! Men jag SKA i alla fall göra det snart. =o) Här säljs ju inte knäckebröd i det hele tatt, så om jag vill ha nåt måste jag till en tysk affär som säljer Wasa, eller baka själv.
      Håller med dig i dina tankar runt alla hjärtans dag. Vi firar inte alls den dagen, har aldrig gjort det.
      Ha en fortsatt bra vecka!!

Kommentera

