Minnen av Christchurch

För en liten uppdatering: Den nya bekräftade siffran av döda, är 98, och saknade, 238.

Inspirerad av en kommentar jag fick på ett föregående inlägg, tänkte jag minnas tillbaka på de gånger jag besökt Christchurch.

Så här såg det ut inuti katedralen.

Jag har varit där 3 gånger. Alla gånger var lika förtjusande och charmerande, förutom den sista kanske, då jag såg förödelsen från jordbävningen i September 2010. Men de två gångerna innan njöt jag av mitt besök.

Jag for med stadens ”tram”, som gjorde en guidad tur av staden. Jag besöktemysiga kaféer, strosade runt på torget mitt i staden, såg katedralen i sin ståtlighet, njöt god mat på fina restauranger, jag åkte Gondola, var på Akvarium, uställnigar och for med ”cable car” till toppen av en närliggande kulle för att få en vacker, scenisk vy över hela Christchurch området.

Stadens "tram" var en populär turist attraktion, och den var trevlig att fara runt i och få lite mer information om staden. Bilden överst visar Christchurch torg.

När jag först besökte staden, slog det mig hur europeisk den såg ut. Med sin katedral, gammeldags skolor och caféer, det stora torget… Jag som hade saknat gammal arkitektur i ett par år, drog in den härliga känslan av aningen äldre, men ändå inte gamla, byggnader. En härlig stad helt enkelt… Tyvärr såg jag inte allt som staden hade att erbjuda, men jag fick i alla fall känna på dess puls och insupa dess karaktär.

Unga som gamla, spelade små och stora shack spel på torget i Christchurch.

Känns overkligt att allt det där nu ligger i ruiner. Katedralen, folks hem, torget, caféer, Canterbury TV byggnaden, Pyne Gould byggnaden… Overkligt…

Vackert grönt i staden Christchurch. En tur med Gondola var oxå populärt bland turister. Nedersta bilden visar utsikt från kullen intill staden.

Om du vill hjälpa till och donera pengar till offren från denna naturkatastrof, gå in på Röda Korsets hemsida, som har satt upp ”New Zealand Red Cross 2011 Earthquake Appeal”.

 

Kolla oxå in Ingers minnen från staden, på hennes blogg Halloj Världen!

8 thoughts on “Minnen av Christchurch

  1. Det är med sorg jag ser på bilderna, vilken vacker stad!! Kan tycka att den bitvis på minner om San Francisco. Vilken tragedi, så mycket kultur och historia, och så många människors öden det drabbat. Vart lite förvånad faktiskt i morse när jag upptäckte att våran lilla lokaltidning har en helsida om katastrofen. Det tog tid, men på något vis fick tydligen även de här i Närke upp ögonen och upptäckte att det finns en värld utanför Sverige…
    Ha´det så gott!!
    Kram

    • Det var en verkligt vacker stad, hoppas de kan få den tillbaka till sin ursprungliga skönhet, i framtiden.
      Otroligt att en liten lokaltidning har en helsida om katastrofen, när större tidningar som Aftonbladet, Expressen och Dn, har det som gamla nyheter…
      Tack för trevlig kommentar!!

  2. Tänkte att tipsa dig om Expressen som vill ha olika tips om vad som händer i Världen. Dit kan du nog skicka bilder synd att jag glömde skriva det till dig efter jordbävningen. Ha det GÖTT

    • Tyvärr är bilderna jag lagt upp på jordbävningen inte mina egna, förutom dem bilder jag tog på tv-rutan. Men ett bra tips i alla fall! Kanske får kontakta dem om en nyhet i framtiden. =o)
      Kramar!

Kommentera

