En Observering

Bara en liten observering från de senaste 4 dagarna….

När jag, den 22 februari, skrev om jordbävningen som drabbat Christchurch, slog min blogg nytt rekord i läsare. 255 läsare på en dag! Tackar. =o)

Den 23 februari, fortsatte jag rapporterna från den här sidan av jorden, dels för att jag visste att de svenska nyheterna inte nämnde mycket om det, dels för att uppdatera familj och vänner, och dels för att det är det som känns viktigt just nu. Jag hade 211 läsare den dagen.

Så kom tredje dagen efter jordbävningen. Torsdag den 24 februari. Jag skrev uppdateringar och om mina egna minnen från staden. Intresset hade svalnat betydligt, och bloggen hade endast 130 besökare.

Nu är det den fjärde dagen efter det stora skalvet. Dagen har bara börjat, och jag har endast haft 67 besökare.

Den 22 februari slog min blogg rekord i läsare, men efter det svalnade intresset av jordbävningen i Nya Zeeland.

Ser ni hur intresset svalnat? Jag vet, jag vet… ni sitter där på andra sidan jorden och bryr er inte så massa om vad som sker på den här sidan. Varför skulle ni? Ni kanske aldrig har besökt Nya Zeeland, eller staden i fråga. Ni kände säkert ingen som var med om katastrofen… Och om det hade varit en naturkatastrof i…Spanien, så kanske jag inte hade ägnat mer än ett enda inlägg åt nyheten.

Men… detta har oxå fått mig att inse hur lite jag intresserar mig i saker som sker runtom i världen. Vi matas med nyheter hela dagarna, från alla slags medium. När stänger vi av? När slutar vi bry oss? 9/11…alla satt vid sina tv apparater i ett par dagar, men efter det nöjde man sig med en uppdatering en gång per dag. Samma med Katrina katastrofen, folk som svälter runtom i världen, krigen som pågår, demonstrationerna i Egypten, oroligheterna i Libyen… Hur länge orkar vi bry oss? I hur många dagar orkar man följa nyheterna slaviskt och suga in sig alla detaljer? Inte tror jag en vanlig Svensson gör det inte… Men det är bara mina tankar, och min observering.

Vad tror du?

5 thoughts on “En Observering

    • Det tror jag absolut att du har rätt i.
      Och om man personligen är drabbad orkar man med mer tror jag.
      Nu är ju inte jag personligen drabbad, men är ju i det drabbade landet i alla fall…

  1. Förresten, det är inte bara antal besökare som visar att inresset har kylnat. Vilka sökord folk använder är oxå en indikator, och vilka inlägg som bli lästa….

  2. God morgon Tine!
    Nog är det så att man orkar ta in en viss mängd ”elände” varje dag och nog berörs man mer av händelser på närmre håll , rent geografiskt eller om man tex har anhöriga eller har besökt en plats och därmed har ökat intresse, förståelse och lite extra empati för platsens folk. Angående antalet läsare så tycker jag från min blogg att det oftast är så att en plötslig topp gällande antalet besökare ofta följs av en kraftig nedgång. En del hittar in kanske via en länk vid ett tillfälle men så är det inte deras cup of tea på ens blogg. Så kanske inget direkt samband mellan din rapportering om händelserna i Christchurch.
    Önskar dig en toppen skön helg! Här är det dags att åka till jobbet!
    Kram Anna

    • Jo, det är sant, det där med att det kan vara länkar som ger en fler läsare vissa dagar. Tror oxå att bra ”tags” ger en fler besökare.
      Önskar dig en trevlig helg oxå!
      =o)

Kommentera

