Academy Awards 2011

Öppningen av årets Oscars Gala, fick mig att skratta högt. James Franco och Anne Hathaway gjorde ett mycket bra jobb.

Melissa Leo, i sin skinande klänning, vann Oscars för Actress in a Supporting Role. (bild lånad från internet)

Den första Oscars statuetten var för Art Direction och gavs ut av Tom Hanks. Vinnaren var Alice in Wonderland. Jag hoppades den filmen skulle vinna, så det blir väl 1 rätt för mig. =o)

Den andra statuetten för Cinematography gick till Inception. Grattis! Det är den första oscars för den filmen, men jag tror den kan vinna några fler under kvällen.

Oscar för Actress in a Supporting Role går till…*trumvirvel*…. Melissa Leo, för sin roll i The Fighter. Det är den första Oscars för den filmen, men jag hoppas den får en till när Christian Bale vinner sin Oscars. =o)

In A Better World, vann Oscar för Best Foreign Film

Best Animated Feature – Toy Story 3
Adapted Screenplay – The Social Network
Original Screenplay – King’s Speech
Sound Mixing and Sound Editing – Inception
MakeUp – The Wolfman
Costume Design – Alice in Wonderland
Visual Effects – Inception.

Helen Mirren och Russel Brand presenterade Oscarn för Best Foreign Film. Och det var In A Better World från Danmark som vann! Go Scandinavia! =o)

 

Christian Bale vann Oscar för Actor in a Supporting Role. Han förtjänade det verkligen!! (bild lånad från internet)

 

 

Actor in a Supporting Role…det är en intressant kategori. Jag hoppades på Christian Bale, och…han vann!!! Han var en klar vinnare tycker jag. En så otroligt bra skådespelare! Innan Oscar för

Music Original Score delades ut, spelade orkestern ett Medley av underbar film musik, allt från Star Wars till E.T. och lite till. Jag älskar film musik, har alltid gjort det. Det är den musiken som ger sug i min mage efter att spela trumpet igen. den där pampiga, underbara musiken. Åh, om jag ändå var duktig på att komponera film musik… I alla fall, jag hoppades Oscar statuetten skulle gå till, och den How To Train Your Dragon, men den gick till Trent Reznor, Atticus Ross för The Social Network. Grattis!

Inception vann Visual Effects Oscars (bild lånad på internet)

 

The one and only… Oprah Winfrey (!) presenterade Oscars priset för kategorien Documentary Feature. Jag har bara sett Inside Job, som faktist vann en Oscar! Ha! Tänka sig. Det var faktist en mycket bra dokumentär, om än lite lång.

Film Editing…en kategori jag länge ville bli nominerad för. Haha! drömma går ju… Vinnare i år var Angus Wall & Kirk Baxter för The Social Network. Det har blivit 3 Oscars för den filmen så långt.

Best Original Song presenterades av Oscars vinnaren Jennifer Hudson. Alla sånger framförs under galan, och Gwyneth Paltrow framförde ”Coming Home” från filmen Country Song. Jag tror hon var lite nervös, för det var allt lite falskt här och där… Jag hoppades att låten ”If I Rise” från 127 Hours skulle vinna, men det blev ”We Belong Together” från Toy Story 3 som vann.

Tom Hopper tog hem en Oscar i Directing kategoring, för filmen The King’s Speech, vilket jag hade hoppats på. Man får gratulera!

Oscars vinnare i kategorin Actress in a Leading Role! (bilder från internet)

Och hör och häpna… Natalie Portman vann Oscar för Actress in a Leading Role, för sitt enastående jobb i filmen Black Swan. Hennes tacktal var rörande, och hon fick chansen att tacka många personer. Hon var verkligen otroligt bra i Black Swan och min favorit i den här kategorien. Grattis Natalie!

Colin Firth, oscar vinnare för Actor in a Leading Role! (bilder lånade från internet)

Sandra Bullock, som vann en Oscar förra året, presenterade Actor in a Leading Role. Vinnaren blev otroliga Colin Firth, för The King’s Speech. Det är första gången ahn vinner en Oscar, men han har varit nominerad ett par gånger innan. Hans tal var både roligt, kort och koncist. Älskar’n!

En utav de största kategorierna, kanske DEN största, är Best Picture. Sen förra året har man nu 10 filmer nominerade i kategorien. I år var de flesta filmerna redan favoriter. Inception, King’s Speech, Black Swan, The King’s Speech, The Kids Are All Right, 127 Hours, True Grit och The Fighter. Jag har sett alla filmer i den här kategorien, förutom Winter’s Bone. Men Oscars för Bästa Film 2011, gick till The King’s Speech! Filmen hade 12 nomineringar i år, och vann 4 oscars. Wow! Ja, det var ju en väldigt bra film, som jag rekommenderar alla att se. =o)

The King's Speech vann det största priset...Oscar för Best Picture! (bilder lånade från internet)

Ja, det var årets Academy Awards. Jag ger galan 3 utav 5 möjliga, för det var inte en jätte bra gala. Anne Hathaway och James Franco gjorde ett bra jobb, men de var inte så roliga som andra värdar har varit. Sån kan det vara. Nu är det 1 år till nästa Oscars gala…

Kommentera

