Stor jordbävning slår till i Japan

Bara ett par veckor efter den ödesdigra jordbävningen i Nya Zeeland, slår en ännu större jordbävning till i Japan.

Bilden visar var jordbävningen slog till (bild lånad från internet)

Skalvets epicentre var ca 370-400 kilometer från huvudstaden Tokyo, men de kände skalvet där oxå. Bilar föll av broar när den 8.9 starka jordbävningen slog till, och byggnader föll över.

Detta enorma skalv låg på ett ca 30 km djup. Inte långt efter skalvet kom ett efterskalv på runt 7 på Richterskalan och sen sköljde en tsunami på runt 10 meter in över kusten, som drog med sig bilar, lastbilar, till och med byggnader.

En 10 meter hög tsunami våg slår in över Sendai i Japan. (bild lånad från internet)

Efter att vattenmassorna börjat dra sig tillbaka, ligger båtar upp och ner i hamnen... (bild lånad från internet)

En tsunami varning har gått ut till 20 länder; Japan, Ryssland, Fillipinerna, Indonesien, Papa Nya Guinea, Australien, Nya Zeeland, Mexico, Fiji, Guatemala, El Salvador, Costa Rica, Nicaragua, Panama, Honduras, Chile, Ecuador, Colombia, Peru och USA. Flera öar i Stilla Havet och Amerika är oxå med på listan. Tsunamins vågor kan bli över emot 2 meter över det normala.

En tsunami sköljde in över Japan efter en 8.9 jordbävning. (bild lånad från internet)

Än så länge har det rapporterats om 5 döda och 20 skadade i jordbävningen, men siffrorna faras stiga utefter dagen.

Skalvet orsakade oxå bränder på många ställen. Jag har tittat på CNN när det är reklam i American Idol och en brand på oljeraffinaderiet i Ichihara i Chiba, var flera meter högre än de stora brandbilarna. Wow…

Brand i oljeraffinaderiet i Ichihara i Chiba. (bild lånad från internet)

Vad är det som sker i världen?
Läste på internet för inte så länge sen om att månen kommer närmare jorden den 19 Mars, än den varit på 18 år. Detta kan orsaka extremt väder runtom i världen, och jordbävningar är inte heller helt uteslutet. Detta är lite skrämmande måste jag säga. Självklart intressant oxå, att se månen så stor, men jag skulle hellre vara utan det extrema vädret. Läs mer om detta HÄR.

Jorden, sett från månen. (bild lånad från internet)

4 thoughts on “Stor jordbävning slår till i Japan

  1. Har missat alla nyhetssändningar idag eftersom jag ska iväg och jobba kväll och natt, det blev vila istället (och nej, jag vågade mej aldrig på det där med ingefärsté, kanske därför jag har ont i bihålorna nu…) och nu blir jag alldeles kall när jag ser allt här på nätet. Säger som du, vad är det som händer egentligen?? Å jag är helt klart utan månen om det skulle hjälpa och jag fick välja…Ska försöka få lite tillgång till tv:n ikväll när jag lagt alla, hoppas nu bara att jobbet inte har bara basutbudet på tvkanaler!!
    Ha´en fortsatt bra dag!!
    Å du, självklart är jag med på din utlottning!!
    En sak till, du fungerar jättebra som min nyhetskanal från världen!! TACK!!
    Kram

    • Om du ändå bestämmer dig för att göra ingefärste, gör så här: Skiva ingefära, ett par tre slantar i en kopp, och häll sedan kokt vatten över. Låt dra i 10 minuter, och smaksätt med honung eller citron om du vill, vilket lindrar smaken lite.
      Du kan oxå ha extra med ingefära i maten för lite effekt, eller tugga ingefäran så, fast det blir kanske lite starkt.
      Hoppas du fick tillgång till tv:n och mer information om japans jordbövning och tsunmi.
      Ha en bra helg!
      Kram

  2. Visst är det oroväckande med ALLT som sker runt oss…kan inte låta bli o bli orolig på nåt sätt.
    Såg på VG o Aftonbladet imorse inna jobb men då hade det inte kommit nåt om det än, så det var lååångt ut på dagen innan jag hörde om tsunamien.
    Ta hand om er, Klem Anna

    • Man börjar sin dag i lugnan ro och med sina vanliga rutiner, sen blir allt så betydelselöst när man läser om jordbävningar och andra naturkrafter som rumlat runt nånstans i världen. Det händer så mycket nu, och man undrar om det händer mer såna saker, eller om vi bara är mer medvetna om det nu genom alla medier?
      Kramar till er!!

Kommentera

