DSLR Workshop

Häromdagen var jag på DSLR workshop som AIPA och Canon hade ordnat åt fotografer i Wellington.

AIPA (The Advertising and Illustrative Photographers Association) är en förening för fotografer i Nya Zeeland. De gick samman med Canon New Zealand och fick ihop en liten kurs där fotografer får lära sig hur man filmar med DSLR kameror.

En DSLR kamera är en SLR kamera, eller en systemkamera, som man kan filma med. De nyare system kamerorna har filmning osm en valmöjlighet och detta blir bara vanligare och vanligare. Canon har många såna kameror nu; 550D, 50D, 60D, 5D, 7D, 1D mark IV etc. Jag har för tillfället en 550D, men ska försöka spara ihop pengar och köpa en 7D istället. Det var det jag använde i Afrika och det är en riktigt bra kamera!

Kursen hölls i FlashDog Studios i Newtown, Wellington.

Det var runt 16-20 personer på kursen, och alla professionella fotografer från Christchurch, Wellington och närliggande säder. Bland annat var Peter Bush där, en känd Nya Zeeländsk fotograf som mest fotograferat rugby och annan sport.

Tyvärr lärde jag mig inte så mycket nytt på kursen. Jag har ju filmat med en DSLR kamera i över 1 år nu. Men vi delades in i 4 grupper och fick 1 timme att filma en modell, vilket var helt nytt för mig.

Jag jobbar med filmen just nu. Bara en massa olika klipp som jag försöker klippa samman till musik. Sen ska jag color grade hela grejen innan jag visar er resultatet här på bloggen. =o)

Vi fick filma en modell på kursen.

Har aldrig filmat en modell förut; det var kul!

Trots att både filmningen och klippning introduktion var gamla nyheter för mig, hade jag en mycket trevlig dag, och fick träffa många sjyssta människor, både folk jag kände från innan, och nya bekanskaper. Träffade en tjej som fotograferar en del bröllop. Vi började prata en del om att filma bröllop, för det är något jag försöker finna ut om jag vill göra. Öppna mitt egna ”Wedding Videography” företag. Hon sa att jag skulle göra det, för det finns bara 2 företag som gör det i Wellington (förutom andra frilansare), och de gör tydligen inte ett så bra jobb. Hon sa att hon ofta får förfrågan om hon vet nån som filmar bröllop, men hon har aldrig någon att rekommendera. Verkar som min företags idé börjar ta form!

Alltid kul, uppmuntrande, inspirerande och energi givande att träffa likasinnade personer och göra något kreativt med andra under en dag. Det gillar jag! =o)


Jag filmade den här på en Canon 7D.

4 thoughts on “DSLR Workshop

    • Det tar tid att lära sig sånt, speciellt om man är mer inne på fotografering. När man väl lär sig att filma är det så massa annat som tillkommer. Man ska kunna föra över videon till datorn, kunna klippa lite kanske, lägga till musik etc. Sen ska det hela exporteras, eller/och läggas ut på internet, om man vill det. Så det är som sagt en del att lära, och det var det vi fick information om på kursen.

  1. Det må være gøy med workshop innenfor noe man interesserer seg sånn for🙂 Vi kjøpte oss et Canon 550D på nyåret. Har ikke hatt tid til å utforske det så mye enda, så jeg kjører på med Ixus 95 til bloggen, uredigerte bilder. Men, jeg har lyst til å lære mer om foto og redigering – på sikt.

    Man blir helt nummen av alle inntrykk fra naturkatastrofer både i NZ og Japan. Alt man i sin villeste fantasi ikke kan forestille seg på bare få dager! Det tar tid å fordøye – om jeg i det hele tatt klarer å ta det helt inn over meg.

    Ser at du har hatt en fin tur til Auckland. Man må jo fortsette livet, selv om det stopper for andre.

    Hej då! Moccamamma🙂

    • Det roligaste är nog att få träffa likasinnade personer, och kunna diskutera sånt som andra vänner kanske inte är så intresserade av. Fast jag måste säga att de flesta jag umgås med här i NZ är intresserade i foto eller film, eller jobbar i film industrin, så jag har gott om folk att prata med om min passion. =o)
      Som jag skrev till Inger/Halloj Världen’s kommentar, det är inte bara bara att lära sig att filma med kameran. Det är så massa annat som tillkommer. Men vill man så kan man!
      Ha en fortsatt trevlig vecka!

Kommentera

