Hosta upp pengarna!

Ska man låta sina bilder eller video bli använda av vem som helst?

I slutet av förra veckan fick jag ett meddelande på min vimeo sida från en tjej som ville använda några av mina klipp i ett arbete som hon håller på med. Det hela skulle användas på en Ekonomi Konferens och hon skrev ”We’d thank you in the credits!”

Oj, vad snällt av dig. Så det där tacket betalar för resan till indien, hotell, min kamera och tillhörande utrustning, min dator och tillhörande mjukvaror, elen, lånet på huset etc? Det var ju bra.
*suck*

Hur ska man få folk att förstå, att allt man gör, verkligen ALLT, kostar pengar? Jag kan inte bara ge bort mitt arbete, hur ska jag då kunna tjäna pengar på det jag gör, eller ha råd med framtida projekt. Problemet med den nutida explosionen i folk som filmar och fotograferar och lägger ut sina grejer på internet, är att det är tillgängligt, och oprofessionella personer ger bort sitt arbete, i utbyte för ett tack. Ok, det funkar i vissa tillfällen. Kanske man kan låna ut bilder eller videos till nära vänner eller familjen, om det inte ska användas i en ”betald situation” så att säga. Men detta utlånande av bilder och film, ger färre jobb till de professionella…

Här är vattenmärket i mitten av bilden.

Hittade en bra artikel på AIPA‘s hemsida. Den handlar om hur The American Society of Media Photographers stämmer Google för att förhindra dem från att kopiera, scanna eller visa copyright skyddade bilder och andra visuella media, utan tillstånd. Man gör det med musik och filmer, så varför inte med bilder eller video klipp? Läs hela artikeln Här.

Jag är helt på deras sida. Fast jag måste medge att jag oxå kopierar bilder från internet och använder i min blogg. Måste nog göra lite egen ”soul searching”, och försöka visa bara mina egna bilder.

Och här är vattenmärket kanske lite mindre inträngande på bilden/videon. Vad tycker ni?

Meddelandet på vimeo, och artikeln från AIPA, har fått mig att inse att jag får motså viljan att lägga ut HD video på vimeo, och se till att alltid ha ett Copyright Vattenmärke på mina filmer. Så idag har jag gjort ett vattenmärke som kommer att användas på alla mina filmer i framtiden. Jag vet att det kan vara lite störande med stora vattenmärken, men nu vet ni mina tankar bakom det hela i alla fall.

Ha en fortsatt bra dag!

Här är filmen som den där personen ville ”låna”.

Kommentera

