Yummy!

Här kommer ett tips på en underbar, snabb och lättlagad lunch (eller middag).

Härligt färska ingredienser gör rätten!

Receptet är för 2 personer.

-Koka pasta.
-Stek 3 skivade, färska champinjoner i lite oliv olja.
-När de börjat få färg, ha i en liten hackad lök och en stor klyfta, hackad vitlök.
-Låt det steka en liten stund.
-Lägg i 2 hackade tomater.
-Finhacka en näve färsk basilika och lägg ner i röran.
-Jag hade oxå i 3 matskedar med tomatsås, smaksatt med rödvin, men du kan ju ha i vad som helst, till och med en skvätt rödvin, eller kanske en tesked med balsamico vinäger.

Jag serverade det hela med sallads blad, gurk skivor och avokado. Jag skar feta ost i kuber och ”strösslade” över maträtten.
Himmelskt gott!! Och så enkelt. =o)

Nästa gång ska jag pröva med större, rödare tomater, det ger mer smak. Plus lite rödvin. Yum!

När vi ätit upp maten kom jag på att jag skulle ha tagit en bild på härligheten! Men, men… ni får ett par bilder som visar ett par av ingredienserna i alla fall.

Något annat som är himla gott, är lite svarta oliver i rätten, eller vid sidan av. Speciellt svarta kalamata oliver. Ljuvligt gott! Och självklart ett glas rött vin medan du lagar maten. Åh! Prosciutto är oxå gott att ha i rätten om du inte vill ha den vegetarisk. Eller salami eller liknande. Möjligheterna är oändliga. =o)

Jag försöker att alltid ha en kruka med färsk basilika hemma. Det är så gott, både i maten och på en smörgås med lite feta ost, eller keso, med avocado och tomat. Mmm... =o)

Pröva gärna receptet och lägg till och ta ifrån det du tycker om eller inte tycker om, och säg vad du tyckte om rätten!

6 thoughts on “Yummy!

  1. Du stora alpakka va gott det lät, min frukost verkar så tam helt plötsligt. Får köpa lite friska örter när jag kommer till Tromsö, är ju SÅÅÅ gott ;o)=

    KLem Anna

    • Det var verkligen gudimligt gott! Blir nog detsamma till middag imorgon. =o) Hoppas du får tag i lite färska örter och annat gott i Tromsö. kram!

  2. Mmmm, gott!! Å just i lunchtid läser man detta…ska genast se vad kylskåpet kan gömma!! För gömmer är just vad det gör, man hittar saker som man inte hade en aning om att man köpt och lagt in där…att mannen skulle ha gjort det är en omöjlighet *gapskratt*, så jag har ingen att skylla på heller!!
    Här har vi en solig men blåsig vårdag, och de hotar med snö frampå kvällen, så det gäller att njuta av stunden!!
    Ha´det så gott!!
    Kram

    • Ibland är det när man inte vet vad man har i kylskåpet eller skafferiet, som man vispar ihop de bästa rätterna. =o)
      Sån har det varit för mig flera gånger. Jag tror att vi är fri för allt i skåpen, men så vips har jag fått ihop en ny god rätt.
      Hoppas du oxå fick ihop nåt gott!
      Blås inte bort i vind och snö!
      Kram

Kommentera

