Semlor

Ja, jag vet… Semla dagen (Fettisdagen), har kommit och gått. Men jag är lite sen av mig…

På självaste semla dagen, gjorde jag en video på hur jag gjorde mina egna semlor. Nu tänkte jag visa er den videon!

Grädden jag använde var hel konstig. Första gången blev det smör efter några sekunder. Andra gången jag försökte vispa ihop den fick jag vara väldigt försiktig. Sen rann det ”mjölk” ur grädden när jag la den på semlan. Konstigt…

Kom gärna med tankar, tips, kommentarer och idéer om videon, eller om mina semlor.

6 thoughts on “Semlor

  1. Så snyggt gjort!! Å vet du vad jag gillade bäst?? Att du inte var snål på mandelmassan!! Filmen kan du gott sälja till svenska skolor, hemkunskapen är inte vad den har varit…
    Ha det så gott!!
    Kram

    • Tack, RIgmor! Glad att du tyckte om videon.
      Jag la till lite mer mandelmassa senare faktist. =o)
      Kanske borde göra fler video recept och sälja till de svenska skolorna. Ingen dum idé!
      Kram

  2. Så veldig godt ut! Akkompagnert av Vivaldi – våren? Det med å blande to deiger var nytt for meg.
    Krem kan være vanskelig hvis det er for varmt i rommet, eller utstyret er for varmt mener jeg å ha lest, og at det skjer noe med melkeprodukt ved tordenvær som gjør det vanskelig å piske krem……
    Ha en fin helg!
    Moccamamma🙂

    • Japp, det är Vivaldi’s ”Four Seasons – Le Printemps Allegro”. =o)
      Har aldrig gjort semlor förut så jag kollade igenom många recept innan jag bestämde mig för den jag filmade. Vad använder du för recept?
      Tror du har rätt med grädden där. Den hade stått ute en stund och det var varmt i köket.
      Kram och ha en fortsatt trevlig helg!

  3. Mums Tine vad smarrigt det såg ut! Vackert filmat också! Kul med nedifrån eller bordsnivå perspektivet på filmandet.
    Härlig film, du är proffsig!
    Kram Anna

Kommentera

