Drömma sig bort

Trots att det fortfarande är vinter i Europa, drömmer jag med hemåt.

Härliga Paris!

Vet inte om det är åldern, men jag har blivit mer och mer intresserad i historia, arkitektur och liknande. Har alltid tyckt historia är intressant, men inte haft samma vilja att resa till gamla europeiska städer och njuta av gamla byggnader som bara andas historia.

Kanske har min nya passion något att göra med de underbara böckerna av Ken Follet The Pillars of the Earth och World without End. De utspelar sig i medeltida England och handlar om byggandet av en Katedral. jag har läst båda böckerna två gånger. Kan inte få nog! Även hans nya bok serie som börjar med boken Fall of Giants är böcker om historia, dock om ”nyare” historia, början på 1900-talet, genom Första Världskriget.

Sacré-Cœur Basilica i Montmarte, Paris. (mitten bilden visar utsikten från toppen av Sacré-Cœur Basilica ).

För 3-4 år sen (wow, är det så länge sen?!) var jag i Paris med min sambo. Vi var bara där i ett par dagar, på väg hem till Nya Zeeland från en underbar semester hemma i Sverige.

Det var mitt första besök i Paris, och vi besökte Eiffel Tornet, Triumf bågen, The Sacré-Cœur Basilica (Basilica of the Sacred Heart) i Montmartre, Notre Dame Cathedral, The Louvre Muséet, åt fransk mat och bara njöt!

Eiffel Tornet i Pars, Frankrike.

Jag längar tillbaka dit nu, för att se mer av Paris historia. Längtar oxå till Rom, Venedig, Athen, Pompeii, etc, etc… Jag vill se historiska byggnader, lära mig hur de byggdes, när de byggdes, ”personliga” berättelser om personerna involverade och mycket mer.

Louvre Muséet, känt från boken/filmen "The DaVinci Code".

Vilka härliga städer har du besökt i världen där du fick se historiska byggnader och njuta av att få ta del av berättelser om dessa stenblock som format det vi idag kallar underverk?

Ha en trevlig helg!

2 thoughts on “Drömma sig bort

  1. Hm, enig där…kanske det har med åldern o göra?!
    Förr var det värme som gällde, gillar ju det nu oxå men charter ligger INTE på 10 längre. Vill gärna uppleva lite samtidigt. Ja, om jag hade råd o ta famijen med på en söderhavsö i ngr veckor där det ibte finns ”underverk” så är ju sol o bad prio 1! Har du vart inne på Snaäckskaldsdalen i det sista…? Hon är i paradiset ;o))
    Vi landar i Milano på em när vi ska till Italien, kanske vi ser oss lite runt då eller en annan dag, får se!

    Klem Anna

    • Ja, jag undrar om det är åldern…
      SÅ härligt att ni ska till MIlano och grejer. Hoppas du får tid för lite arkitektur och grejer. =o)
      Ja, jag tittade inom Snäckskalsdalen häromdagen. Det paradiset vill jag oxå besöka!
      Kram!

Kommentera

