Pizza!

Gjorde en så god pizza ikväll. Enkelt och ljuvligt gott!

Min pizza deg blev perfekt, och så där silkes len och fin som den ska vara. =o)

Jag kommer att göra en ”video recipe” på hur jag gjorde pizza degen, tomatsåsen och själva pizzan. Men det får bli nästa vecka eller nåt sånt.

Jag fick recept och idéer från Masterchef New Zealand som går på tv nu. En gång i veckan är det själva tävlingen, och en gång i veckan har de Masterchef Masterclass där de ”riktiga” kockarna visar sina lärlingar hur matlagning ska gå till. =o) De kommer med många bra tips och idéer.

Klassisk margherita med mozzarella ost, körsbärs tomater, basilika och parmesan ost.

Pizza med Italiens färger! Jag gjorde inga runda pizzor, för jag ville att de skulle få plats på plåtarna.

Jag lagade en vanlig, enkel Margherita ikväll, med egen gjord tomatsås som bas; mozzarella ost, basilika och körsbärs tomater, toppat med parmesan ost. Min partner sa att det smakade bättre än någon pizza vi handlat i stan. Bra betyg!

Jag fick lite deg kvar, och istället för att göra ännu en pizza, gjorde jag pizza rullar. Jag kavlade ut degen och la på all fyllning, sen rullade jag degen, så som man rullar kanelbullar i princip. Jag penslade med ägg och hade flak salt och parmesan på toppen innan de sattes in i ugnen. Blev ljuvligt goda, och perfekta snacks, eller lunch, som jag ska ha imorgon på jobb. =o)

Den färdiga pizzan ser inte lika fin ut som innan den for in i ugnen. Men god var den!

Recept kommer som sagt i ett video recept inom en snar framtid.

Vad tycker ni om att ha på pizzan när ni lagar den själva?

 

8 thoughts on “Pizza!

  1. Hallå Tine!
    När vi var i Kapstaden i november hittade vi en italiensk restaurang med sagolika pizzor. Min favorit var bakad på pitabröd, hade pesto som bas och innehöll sedan valnötter, ruccola och avacado. Har provat göra den på hemmaplan. Ljuvligt god!!!!
    ha en bra dag imorgon!
    Kram Anna

Kommentera

