Givande

Dagen idag, var en mycket givande dag.

Jag jobbar som timarbetare på ett hem där folk med mentala sjukdomar bor. En av de inneboende börjar bli dålig nu, och då måste man ”nypa dem” innan de faller för långt ner, vilket betyder att spendera med ensam tid med dem och såna saker.

Idag spenderade jag massor av min tid med denna inneboende. Hon blir lätt upprörd, arg, gråter, och i nästa stund ler och skrattar hon och blir så pratsam. Hon ville se sin läkare, så jag körde henne dit efter att ha pratat med sköterskan på telefon, och de sa att hennes läkare var upptagen, så det fick bli besök till en utav sköterskorna istället.

För att göra en lång historia kort, vi väntade i över en timme på vårdcentralen, för som sagt, läkaren var upptagen. En sköterska skulle träffa henne, men då blev hon bara arg och väldigt svår att hantera. Men så såg hon sin kära läkare i hallen, och sen var hela dagen gjord. Hon blev så glad, och kunde boka en tid hos honom. Det ska så lite till. Särskilt när de är på det där ”onda” stället i huvudet…

Efter en lång dag, om kändes som en känslomässig berg- och dalbana, gav denna inneboende mig en Stor kram, och bad om förlåtelse för att hon varit lite svår och för att jag väntade med henne på vårdcentralen, trots att det aldrig blev ett riktigt doktor besök.

Då växer man lite! Annars säger hon alltid: Rör mig inte, jag vill inte att ni tar i mig. Så en kram från henne var verkligen stort!
Irritation, stress och allt annat rinner av en, och jag gick hem från jobb med lätta steg. =o)

4 thoughts on “Givande

  1. Vilken underbar komplimang fån en människa som har en hård ”yta” o släppa in folk genom!!
    Vet ju du når in till de allra flesta runt dig, så EGENTLIGEN är jag inte förvånad!!

    Kram

Kommentera

