En stärkande Paus

Jag måste tyvärr meddela, att jag kommer att ta en kort (några dagars) paus från datorn.

Börjar med ett par dagar i alla fall, så får vi se hur det går.

Det är nämligen så att jag känt av en smärta i handleden till och från ett tag nu. Min sambo upplyste mig om ”Carpal Tunnel Syndrome” (smärta i handleden helt enkelt), och att det är något man kan få om man sitter vid datorn för mycket och inte stretchar och tränar armar, händer, fingrar etc.

Kvinnor är i tre gånger så stor risk att få den här skadan, antagligen för att deras kanaler är mindre än mäns. Det är folk som har enformiga jobb som ligger i risk zonen för skadan. Så som just data arbeten, mat produktion, sömerskor, enformigt fabriks arbete etc.

Smärta i handleden kan vara början till Carpal Tunnel Syndrome. (bild lånad från internet)

Jag sitter vid datorn varje dag. Både med blogg, mail, sociala medier, kollar tv, och så jobbar jag med mina filmer och foton nästan varje dag. Jag tänka på min ställning vid datorn, ha rakare rygg, armarna i 90 grader och såna saker. Kanske en riktig kontorsstol istället för en hård trästol vore bra oxå. Träning och stretching ska oxå hjälpa på. Läs mer om hur man kan förhindra den här skadan, Här.

Har man väl fått Carpal Tunnel Syndrome, försvinner det aldrig. Man får gå med smärtan hela sitt liv tydligen, en smärta som går från handled och upp mot axlarna och till och med huvudet i vissa fall. Jag är inte där än, jag kan fortfarande vända på min situation, och det är därför jag bestämt (med råd från min sambo), att ta ett par dagar fri från datorn. Bara vila handleden och hoppas att det onda går bort. Samtidigt som jag tränar och stretchar lite såklart. =o)

 

Nerver kommer till kläm och orsakar smärta i handleden. (bild lånad från internet)

Känns lite konstigt. Hur ska jag kunna uppdatera mig om saker och ting? Tv:n såklart, men det blir en ny erfarenhet det här. Eller en gammal erfarenhet som jag ny får erfara igen. Herregud, vad fast man kan bli i sina rutiner…

Jahopp…sån ser det ut just nu. Hoppas kunna uppdatera er om saker och ting i slutet på veckan.

Ta han dom er allesammans, och stanna inte vid datorn hela dagen. ;o)


13 thoughts on “En stärkande Paus

  1. Ååååå, nu blir jag orolig för din del, det där låter inte bra, och du är alldeles för ung att dra på dej sånt!! Sen blir jag orolig för egen del, hur sjutton ska jag nu få reda på vad som händer på andra sidan jordklotet…*skratt*??!! Det var egoistiskt skrivet, jag skojade, naturligtvis kommer din hälsa i första hand, så jag hoppas att det är övergående, och att du nu vilar handen ordentligt, och återkommer när du känner att det är dags för det!!
    Ta´väl hand om dej!!
    Kram kram

    • Haha! =o)
      Ja, jag hoppas jag kommer tillbaka i ”gamet” snart och kan uppdatera alla om händelserna på andra sidan jorden. =o)
      Bara inne på nätet en kortis idag för att uppdatera mig om allt och oxå er om hur jag har det.
      Ha en fortsatt trevlig vecka!

  2. Asch, inte bra det där nej…hoppas det med hjälp av vila o ”träning” gör att du blir bättre. Hoppas ni haft o får bra väder så du kan njuta utetid o gå stärkande turer!!
    Slig mig just att kanske det är DET mannen har dragit på sig…, iaf, krya på handen, vi pratas, Kram!!

  3. Aj då, man kan få hjälp med handen ha nåt slags skydd eller en grej som man kan vila handen på som man sätter på tangentbordet. Nu blir mina morgonrutiner tråkigare när man vet att du inte skrivit. Egoistiskt, men jag står ut (kanske) Kram på dig vila din hand vi tänker på dig vi sim njuter av dina inlägg KRAM

  4. Hoppsan! Då får du vila handleden ordentligt.
    Här hemma i det gamla landet är det väldigt vanligt att drabbas av detta, men här opererar man, fort och lätt, och sen är det bra nästan på en gång. Jag tror dom vidgar kanalen. I mellantiden anväder man stöd för handleden, som både stöder och värmer, och då kan man vara som vanligt.
    Jag tror det finns ett märke som heter Vulcan/Vulkan som har jättebra sådana stöd, inte dyra. Prova det.
    Men att man skulle få ha det hela livet har jag inte hört, man opererar, och vips är det borta!
    Men sköt om handleden.
    Kram från
    Agneta

    • Tack för kommentarer och lyckönskningar, Agneta! Och för tips på hur jag kan skydda mig från att skadan blir värre.
      Ska kolla upp Vulkan, kanske bra att investera i både det och ett ergonomiskt tangentbord. =o)
      Ha en fortsatt trevlig vecka!

  5. Vulkan heter det, om du ger mig din mailadress kan jag skicka en bild på hur dom ser ut, eller enklar sök via google (t ex) på bilder och ”vulkan handledsskydd” så ser du!
    Lycka till

  6. Hei! Du må være forsiktig så du ikke får sånne kroniske smerter, selv om dette tunnellsyndromet kan opereres, er det vel best å unngå det. På min jobbdatamaskin – som i grunn er et løst tastatur foran to skjermer – ikke en bærbar, så har jeg en mousetrapper, som fungerer i prinsipp som musemattefeltet på den bærbare, bare at det ligger bedre til for tomlene. Den er veldig bra for å unngå musearm og sånn, men kanskje ikke for dette problemet.

    Hoppas du kryar på dig!
    Sköt om dig 🙂
    Kram Moccamamma 🙂 (som tycker det är roligt att skriva nästan-svenska)

    • Det måste jag kolla upp, en mousetrapper!
      Tack för koselig kommentar och för ”krya på dig” tankarna. =o)

      P.S. Din ”nästan-svenska” är riktigt bra. =o)

Kommentera

