Flour i vattnet

Som liten hade jag ganska ”sköra” tänder och därför gav tandläkaren mig flour tabletter. Men jag blev bara sjuk av de där tabletterna.

För en vecka sen var jag och min sambo på en föreläsning här i Wellington. Professor Paul Connett pratade om fluor i vattnet. Flera länder, tillsätter flour i sitt vatten, något som pågått sen 40-talet. Många länder, inklusive Sverige, slutade den praktiken för många år sen, medan andra länder, som USA, Australien och Nya Zeeland, fortfarande pumpar ut flour i dricksvattnet.

 

Professor Paul Connett (bild lånad från internet)

Anledningen till att ha flour i vattnet, var för att skydda folks tänder, och minska karies, eller tandröta, bland folk. Mycket god idé tyckte många. Men vem såg efter vad folket ville?

 

Skeletal Fluorosis blir mer och mer vanligt i länder som Indien. (bild lånad från internet)

Har du någonsin varit hos en läkare, som tvingat dig att ta en speciell medicin? Eller fått alvedon i ditt drickvatten, direkt ur kranen? Nej. Läkare måste först förklara alla risker, fördelar och nackdelar med en medicin, och sen är det upp till dig att bestämma om du vill ha den medicinen eller inte.
Men sån är det inte i de länder, där flour pumpas ut i vattnet. Däribland, Nya Zeeland.

Nu kommer det många engelska ord så ”bare with me”… Phosphate Gödsel industrier tar phosphate stenar och använder sulphiric acid för att värma upp stenarna och få soluble phosphate, som sen används som gödsel i jorden. När soluble phosphate görs, avges det gaser som hydrogen fluoride och silicon tetraFluoride. Dem två gaserna hamnar i jorden och orsakar invalida boskap och skeletal fluorosis. Vad som är i jorden, det som växer i jorden, skördas och människor äter det… Och allt i jorden sköljs bort med vatten, bort till andra delar av landet. Om man blandar de där flouride gaserna med vatten, får man Hexafluorosilicic acid, vilket är det som tillsätts i vattnet i vissa länder…

Dental Fluorosis orsakat av flour i vattnet. (bild lånad från internet)

Flera tandläkare som tidigare varit förespråkare för flour, är nu emot det. De och andra forskare, har läst fakta, gjort grundliga undersökningar, och kommit fram till att flour i vattnet inte gör någon skillnad när det handlar om tandröta och karies. Folk i länder utan flour och folk i länder med flour, har samma procent av karies. Det som spelar in i vår tandhygien, är hur mycket socker vi äter, hur fattiga vi är (vilket leder till att man kanske inte har råd med tandkräm, eller att gå till tandläkaren), etc.

Det finns flour i tandkräm. Men det är en väldigt liten dos. Plus… på de flesta tandkräms tuber står det att man inte ska använda mer än en ärtas storlek av tandkräm, barn under 6 år ska ej ha tandkräm med flour i och om man råkar svälja tandkrämen ska man direkt kontakta en läkare eller en förgiftnings klinik. Så varför har de flour i vattnet då?

Jag kommer inte ihåg de exakta måtten, men det finns runt 0.9 mg flour i bröstmjölk. Om man i länder där det är flour i vattnet, ger sina spädbarn (och äldre barn för den delen) formula istället för bröstmjölk, får de i sig 250 gånger så mycket flour! Wow… Det är typ 0.9 mg flour i en ärtas storlek tandkräm, som man INTE ska svälja. Det är 1 mg flour i vattnet i till exempel Nya Zeeland, Indien, Australien och vissa stater i USA. Hur många liter vatten dricker du om dagen? Just det….

Hur många liter vatten dricker du varje dag? (bild lånad från internet)

Ungefär 6 månader efter att jag flyttade till Nya Zeeland, började jag få hemska utslag. Jag hade utlsag och eksem när jag var liten, och nu fick jag bara mer och mer, i armvecken och i ansiktet! Jag hade aldrig haft utslag i ansiktet innan. Jag har, efter 5 år, fortfarande problem med eksem och utslag på ögonlocken, brösten, armvecken… Jag är ofta illamående, har ofta huvudvärk, jag har gått upp i vikt, ibland trots att jag ätit ok mat och rört på mig. Jag känner att mitt huvud är som bomull, jag lider av konstant trötthet och en hjärna som inte alls verkar fungera som den ska.

Det visar sig, att alla de ovanstående symptomen, plus ledinflammation, flourosis,”skeletal flourosis” etc, är symptom för folk som är känsliga för flour och har blivit utsatt för flour en stund. Man kan gå hela sitt liv utan att känna någonting alls, eller så kan man vara ganska känslig mot det, och utveckla symptom. Som jag… Dessutom läste jag att symptomen för PRE skeletal fluorosis är stelhet och smärta i lederna. Hmm…

(bild lånad från internet)

Ett par vi känner, fick barn för några år sen. Varje gång de gav sin son ett bad, fick han röda, fnasiga utslag på kroppen. Detta par är ganska måna om sin hälsa, lever organiskt och allt det där. Så de läste om flour och annat som kan vara dåligt för hälsan. De installerade ett dyrt renings filter för deras hem, ett filter som oxå filtrerar ut flour. Nu mår de hur bra som helst, och deras son får inga fler utslag när han badar.

Vi har börjat kolla på filter till vårat hus, men de är så dyra så det ligger en bit in i framtiden att skaffa nåt sånt. Under tiden stödjer vi Fluoride Action Network som försöker få de Nya Zeländska myndigheterna att sluta med Flour i vattnet i Nya Zeeland. Hoppas myndigheterna lyssnar och slutar med de här dumheterna så att folk själva kan få bestämma vad de vill stoppa i kroppen.

Kolla in den HÄR linken för mer information, filmer och intervju med Professor Paul Connett och andra som är emot Flour i vattnet.

3 thoughts on “Flour i vattnet

    • Det ”enkla” sättet att kolla upp det är att helt kutta ut flour i vattnet. Men hur gör man det utan att spender multum på ett renings system?
      I förorten Porirua har de inte flour i vattnet, eller de har en källa som är utan flour. Kanske borde ta stora tankar dit och fylla med vatten… Eller komma hem till Skandinavien i ett par månader och se hur det går. =oD

  1. I vattnet här i nejden där vi bor finns det områden som har naturligt FÖR höga halter av fluor i vattnet och det mäts sedan lång tid tillbaka så vi kanske är lite bra på det här i Sverige i alla fall.
    Intressant inlägg!
    Agneta kram

Kommentera

